Faktaboks

Toyokuni

Toyokuni I (1769-1825), eller Utagawa Toyokuni 歌川豊国

Toyokuni II (1777-1835), eller Utagawa Toyokuni. Oprindeligt Utagawa Toyoshige 歌川豊重

Toyokuni III (1786-1865), eller Utagawa Toyokuni. Også kendt som Utagawa Kunisada 歌川 国貞

Født
Edo (det nuværende Tokyo), Japan
Død
Edo (det nuværende Tokyo), Japan
Iwai Hanshirō IV som kurtisanen Takao
Både kabukiskuespillere og bordellernes kurtisaner, som denne skuespiller skal forestille, var repræsentanter for tidens mode inden for kimonomønstre og frisurer i Edo-periodens storbyer. Det var også moderne at ryge tobak, her med en lang tynd pibe, der oprindeligt var kommet til Japan med portugisiske handelsfolk i 1500-tallet. Portræt af Toyokuni I.
Af .
Licens: Public domain

Toyokuni er kunstnernavnet () på tre forskellige ukiyo-e kunstnere fra Utagawa-skolen i 1700- og 1800-tallets Japan.

Toyokuni I

Den første Toyokuni, kendt som Toyokuni I, blev i slutningen af 1790'erne kendt og elsket for sine portrætter af kabukiskuespillere. Kabuki-teatret var en af de mest populære former for underholdning i Japan fra midten af 1600-tallet og frem til slutningen af 1800-tallet. Stykkerne var spektakulære iscenesættelser af kendte fortællinger om heltemodige samuraier eller dramatiske udgaver af kærlighedshistorier.

Fordi kabukiteaterne var populære, blev kabukiskuespillere et yndet motiv for ukiyo-e. Folk, der var fans af bestemte skuespillere, ville gerne eje et eller flere billeder af deres idol, og helst i roller fra tidens kendte og populære stykker. Det særlige ved kabuki-teater er, at alle roller på scenen spilles af voksne mænd.

Nogle skuespillere specialiserede sig i kvinderoller, onnagata ('kvindemåde'). Det ses eksempelvis på et træsnit af Toyokuni I fra 1795, hvor det er den mandlige skuespiller Iwai Hanshirō 4., der spiller rollen som kurtisanen Takao, der står med sin elegante kimono med ahornblade løst draperet over skuldrene og en lang tynd pibe i den ene hånd. Klædedragt og frisure ligner en kurtisanes, men man kan godt se, at det er en mand, fordi han bærer et lille stykke tekstil på panden for at skjule den barberede isse, som alle voksne mænd i Japan havde på denne tid.

Toyokuni II

Den anden Toyokuni, eller Toyokuni II, var elev og svigersøn af Toyokuni I. Han var først kendt som Toyoshige, men tog navnet Toyokuni, da mesteren og svigerfaren døde.

Toyokuni II udførte som sin svigerfar en række portrætter af kabukiskuespillere, men blev også kendt for landskabsbilleder som serien Otte berømte udsigter (Meisho hakkei) fra begyndelsen af 1830'erne. Her er det udsigt til et tempel ved foden af det hellige bjerg Ōyama, der gengives i silende regn. Farvelægningen og det næsten abstrakte mønster af regn og mørke silhuetter bidrager med et moderne præg til billedet.

Bjerget Ōyama fra serien Otte berømte udsigter
I Toyokuni II's næste abstrakte gengivelse af regnvejr i et bjergrigt landskab kan man se nogle små mennesker bevæge sig op ad den stejle trappe til templet øverst på bjerget. De bærer brede stråhatte som tegn på, at de er pilgrimme - og hatten beskytter også lidt mod regnen. Billede fra ca. 1830.

Toyokuni III

Den tredje Toyokuni var Kunisada Utagawa, som var en af Toyokuni I's dygtigste og mest produktive elever. Han mente selv, at han skulle overtage Toyokunis navn i stedet for Toyoshige, da mesteren døde i 1825. Det var dog først i 1844, efter at Toyokuni II var død, at familien bad Kunisada om at overtage Toyokuni-værkstedet. Dermed blev Kunisada også kaldt Toyokuni, og han underskrev sine værker med dette navn. Selvom Kunisada aldrig anderkendte Toyoshiges brug af Toyokuni-navnet, blev Kunisada ikke desto mindre kendt som Toyokuni III.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig