At bruge scenarier til softwareudvikling er en veletableret metode. Begrebet scenarie dækker over en masse metoder, der bruges til at udforske fremtidigt design på et tidligt stadie i designprocessen. Scenarier er beskrivelser af digitale produkter eller tjenester, der skal designes. Det kan være et produkt eller en tjeneste, der endnu ikke eksisterer. I scenariet kan man forestille sig hvilke features der skal være med og hvordan interaktionerne skal designes. Et scenarie kan beskrives som en fortælling, de kan tegnes som en tegneserie, de kan ageres og de kan tegnes som skitser over systemaktivitet. De kan fokusere på brugerens opgave eller på systemets handlinger.

Definitioner

Der er flere definitionen på scenarier. Nogle definerer scenarier som beskrivelser af naturlige konstruerede eller forestillede kontekster, der beskriver interaktioner mellem slutbruger og et digitalt system. En anden definition er at et scenarie er en beskrivelse af nogle brugere, en kontekst og et sæt opgaver, som brugerne udfører eller ønsker at udføre. Dermed skitserer et scenarie fremtidige teknologier. Kort fortalt kan man også beskrive scenarier som historier om mennesker og deres aktiviteter med teknologier. Det ser ud til at der er enighed om, at scenarier er fortællinger om fremtidige digitale løsninger.

Scenariets elementer

Det enkelte scenarie indeholder:

  • En forankring i fremtiden.
  • Scenariet skal være muligt og plausibelt.
  • Det er beskrevet som en fortælling, et narrativ.
  • Det indeholder både individer (brugere), digitale produkter og specifikke kontekster.

Scenarier forventes at være entydige, så det bliver muligt at udforske alternative designforslag.

Historie

Scenarier optrådte første gang i softwareudviklngen i starten af 1980erne som bilag til designspecifikationer. De var små narrativer, der uddybede nogle af de systeminteraktioner, der blev beskrevet i et hoveddokument. Senere kom de ind i selve hoveddokumentet for at uddybe forståelsen af systemets komponenter og funktioner – senere kom også beskrivelser af brugernes interaktioner med systemet. Efterhånden fik de en mere og mere fremtrædende plads i kravsspecifikationerne og blev brugt til at beskrive designvisionen for systemet. I dag bruges scenarier stadig i designspecifikationer. I den mest basale forståelse af begrebet, er de også en del af den agile udviklingsmetode Scrum, hvor de optræder som det der hedder ”user stories”

Et eksempel

Her er et eksempel på et scenarie der omhandler en teknologi, der endnu ikke findes"Agnes (Bruger) stiger op på sin cykel. Hun skal besøge Felix, der er med i hendes læsegruppe. Felix er lige flytte i en ny lejlighed i den anden ende af byen, så hun er ikke sikker på hvordan hun kommer derhen (Mål). Agnes slår skærmen ned på sin cykelhjelm (Teknologi) og siger Medinavej (Interaktion). Straks kommer der en pil op på hjelmdisplayet, som angiver hvilken vej hun skal cykle. Når hun drejer hovedet for at se efter trafikken, flytter pilen sig – det skulle hun lige vænne sig til. Displayet er ret smart, for Agnes bruger briller, men displayet retter sig straks ind efter hendes syn, så hun kan tage briller af mens hun cykler. Nu er hun fri for duggede briller."

Alternative versioner:

  • Agnes siger Medinavej, men teknologien fortolker det som Messinavej. Hvad sker der så? (Undersøgelse af problematikker ved teknologien).
  • Agnes vil høre podcast mens hun cykler, hvordan er interaktionen med hjelmen? (Undersøgelse af andre interaktionsformer).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig