Faktaboks

Rogier van der Weyden

Rogier de la Pasture

Født
Bruxelles, Belgien
Død
18. juni 1464
Levetid - kommentar
Født ca. 1399-1400

Rogier van der Weyden Korsnedtagelsen; maleri på træ, før 1443. Pradomuseet, Madrid. Altertavlen, hvor kun midterpartiet er bevaret, var oprindelig trefløjet og udført til et kapel i kirken Notre-Dame-hors-les-Murs i Louvain (Leuwen). Som ofte hos Weyden er de legemsstore figurer trukket helt frem i billedrummet. Johannes' og Maria Magdalenes krummede skikkelser indrammer hovedmotivet: Skildringen af den overjordiske, patetiske smerte over Jesu afsjælede legeme, hvis kropsholdning gentages af Maria, der falder i afmagt.

.

Historikeren Jean Wauquelin overrækker i overværelse af bl.a. sønnen Karl den Dristige og en række medlemmer af Den Gyldne Vlies sin Croniques de Hainaut fra 1446 til Filip 3. af Burgund. Miniaturen findes i bogen, og kunstneren, formentlig Rogier van der Weyden, har således foregrebet overrækkelsen. Miniaturen viser den ødsle burgundiske hofkultur, som dannede mode inden for alle andre europæiske hoffer; i Danmark kan den bl.a. ses på flere senmiddelalderlige kalkmalerier.

.

Ærkeenglen Michael vejer sjæle; midterfeltet i altertavlen Dommedag, malet ca. 1445.

.

Rogier van der Weyden var en nederlandsk maler. Han regnes sammen med Flémallemesteren (Robert Campin) og Jan van Eyck for det tidlige nederlandske maleris hovedmestre.

Det antages, at Rogier van der Weyden 1427-1432 var elev af Flémallemesteren i fødebyen Tournai. 1435 nævnes han som stadsmaler i Bruxelles, hvor han bl.a. malede vægbilleder til rådhuset (senere gået tabt ved brand), 1450 var han på pilgrimsrejse til Rom.

Bevarede værker

Rogier van der Weydens bevarede værker, der ikke er signerede, består af altertavler og portrætter, og blandt hovedværkerne er Korsnedtagelsen (før 1443, Museo Nacional del Prado, Madrid), Dommedag (ca. 1445, Hôtel-Dieu, Beaune), De syv sakramenter (1445-1450, Koninklijk Museum voor Schoone Kunsten, Antwerpen) og Middelburg-alteret (1450-1452, Gemäldegalerie, Berlin).

Rogier van der Weydens stil

Syv sakramenter i en gotisk katedral
Af .

Karakteristisk for Weyden er en patetisk skildring af figurernes følelser og udtryk. De fremtræder gerne som en dynamisk, rytmisk komponeret frise, stærkt plastiske og adskilt fra baggrunden og ofte indrammet af ornamenterede portaler. Baggrunden kan være neutral, draperet eller ornamenteret, til tider landskabelig, dog uden nogen samordning af figur og landskab.

Rogier van der Weydens portrætter af bl.a. medlemmer af det burgundiske hof er malet med en neutral baggrund, få personlige karakteristika og en kølig skarphed og forenkling i ansigtstrækkene.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig