Faktaboks

Pieter Bruegel

Bonde-Bruegel

Pieter Brueghel

Pieter Breughel

Født
1526, Breda, De Sytten Nederlande, i dag Holland
Død
9. september 1569, Bruxelles, De Sytten Nederlande, i dag Belgien
Levetid - kommentar
Født mellem 1526 og 1530
Kunstneren og køberen
Kunstneren og køberen, omkring 1565, tegning, pen og blæk.
Pieter Bruegels formodede satiriske selvportræt.
Af /Albertina, Wien.

Pieter Bruegel den ældre var en nederlandsk maler og grafiker der virkede i Antwerpen og Bruxelles. Tilnavnet 'Bonde-Bruegel' skyldes Pieter Bruegels eftertid, som betragtede kunstneren som grov og udannet, langt fra de italieniserende retninger, som moden krævede. Først 1900-tallets forskning har genindsat Bruegel som den absolutte kulmination på den tidlige nederlandske kunst.

Pieter Bruegel i Antwerpen

Pieter Bruegel menes at være født i nærheden af Breda nord for Antwerpen. Kilderne sikrer hans indskrivning i Lucasgildet i Antwerpen i 1551. De første værker, man kender, er en række landskabstegninger fra hans rejse til Italien i årene fra 1551 til 1555. Disse tegninger udmærker sig ved et fuldkommen overraskende brud med de traditionelle additive verdenslandskaber. Bruegels tegninger er groende, dynamiske naturskildringer med en hidtil ukendt virtuositet, teknisk som perspektivisk.

Reggio de Calabria ved Messinastrædet.
Reggio de Calabria ved Messinastrædet, omkring 1553, tegning, pen og blæk.
Reggio de Calabria ved Messinastrædet.
Af /Collection Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam..

Antwerpenhumanisterne

Kampen mellem karneval og faste

Kampen mellem karneval og faste, udført i 1559, olie på træ.

Af /KHM-Museumsverband, Kunsthistorisches Museum, Wien..
Licens: CC BY NC SA 4.0

Pieter Bruegel var fra 1555 tilknyttet kredsen af reformatoriske Antwerpenhumanister blandt andre Abraham Ortelius (1527-1598) og Christoph Plantin og arbejdede samtidigt for forlæggeren Hieronymus Cock, til hvis forlag Aux Quatre Vents kredsen af humanister var tilknyttet. Denne kreds må tilskrives en stor del af inspirationen til Bruegels satiriske verdenserkendelse. For nok skildrede han bønder og deres traditioner, børn og jævne folk; dog var hans ærinde ikke joviale almueskildringer, men allegorier over etik og moral, dyder og laster, udført med lune, humor og en malerisk genialitet, der aldrig siden er overgået.

Samfundsatiriske værker

Bruegels værk på dette tidspunkt er således gennemsyret af samfundskritik såsom Ordsprogene (1559, Gemäldegalerie, Berlin), Dødens triumf (1562-1563, Museo del Prado, Madrid) og Kampen mellem karneval og faste (1559, Kunsthistorisches Museum, Wien). Sidstnævnte værk skildrer modsætningsforholdet mellem det lystige karneval og den asketiske faste ved de to kæmpende i billedets forgrund; karnevalet er udtrykt ved den overvægtige person, som ridende på en vintønde løfter sin kødfyldte lanse mod fasten, der er udtrykt ved en mager gammel kvinde siddende på en simpel stol.

Bruegels samfundskritik kan ses i København

På et værk i København på Statens Museum for Kunst, Striden mellem Fastelavn og Fasten, der er udført i perioden mellem 1550 og 1560, har Bruegel skildret samme modsætningsforhold. Her vises to udmagrede ældre mennesker, der sætter tænderne i en velnæret munks fede kinder. Bruegel skildrer scenen med grotesk humor, men samtidig som et velrettet angreb mod den katolske kirkes grådighed.

Kampen mellem Fastelavn og Fasten
Kampen mellem Fastelavn og Fasten, udført mellem 1550 og 1560, olie på træ.
Af /Statens Museum for Kunst, København.

Bibelen som kritisk reportage

Barnemordet i Betlehem
Barnemordet i Betlehem, udført omkring 1565-1567, olie på træ.
Af /© Royal Collection Enterprises Limited 2024 | Royal Collection Trust.

Pieter Bruegels bibelske hovedværker er usædvanlige ved at bringe begivenhederne ind i en samtidig, næsten autentisk virkende ramme uden direkte forkyndende indhold. Det gælder Kristi gang til Golgata (1564, Kunsthistorisches Museum, Wien), der skildrer en offentlig henrettelse som folkeforlystelse, og de to store Betlehem-panoramaer, der begge er henlagt til et flamsk vinterlandskab. Folketællingen i Betlehem (1566, Le Musée d'Art ancien, Bruxelles) viser Maria og Josef som to blandt hundrede på vej til at finde husly og lade sig registrere.

Det objektive reportagepræg er endnu mere udtalt i Barnemordet i Betlehem (1565-1567, Royal Collection, Windsor Castle), hvor soldater under habsburgske faner opsporer og udrydder spæde drengebørn. På originalen har en følsom eftertid ladet ofrene overmale med bylter, kurve og fjerkræ, fordi Bruegels saglighed blev forvekslet med brutalitet.

Man har ofte sat Pieter Bruegel i direkte forbindelse med Hieronymus Bosch, men Bruegel griber langt dybere moraliserende ind i samfundsmekanismerne, end det var Bosch beskåret.

Kun i enkelte tilfælde som fx Den faldne engel (1562, Musées royaux des beaux-arts, Bruxelles) og Dulle Griet (1563, Museum Mayer van den Bergh, Antwerpen) har Bruegel benyttet en boschsk ikonografi.

Pieter Bruegel i Bruxelles

Stilskifte

På grund af politisk forfølgelse opløstes de reformatoriske kredse i Antwerpen, hvilket sandsynligvis var årsagen til, at Pieter Bruegel flyttede til Bruxelles i 1563, hvor han virkede til sin død. Dette medførte samtidig et stilskift. Det samfundssatiriske underspilledes, blev camoufleret i en større anlagt form med dybere interesse for maleriske virkemidler med en nærmest spøgefuld assimilation af italiensk formsprog.

Månedsbillederne

Uovertrufne er de fem Månedsbilleder fra 1565, hvor makrokosmos, verden og den Gudskabte natur skildres med en overdådig patos, vrimlende med mikrokosmisk mylder, mennesketilværelsens møje, gru, lyst og glæde.

Jægerne i sne
Månedsbillederne. Vinter. Jægerne i sne, 1565, olie på træ.
Af /KHM-Museumsverband, Kunsthistorisches Museum, Wien.
Licens: CC BY NC SA 4.0

Bruegels sene værker

Bondebryllup
Bondebryllup, omkring 1568, olie på egetræ.
Af /KHM-Museumsverband, Kunsthistorisches Museum, Wien.
Licens: CC BY NC SA 4.0

Om tidens og menneskets dårskaber har Pieter Bruegel vel aldrig talt tydeligere end i et par af sine sidste værker, Bondebryllup (1568, Kunsthistorisches Museum, Wien); Lignelsen om de blinde (1568, Capodimonte, Napoli) og Krøblingene (1568, Louvre, Paris).

Værk af Bruegel identificeret på Museo del Prado i 2010

I 2010 identificerede man på Museo del Prado i Madrid Pieter Bruegels mest omfangsrige panoramabillede med en hundredtallig folkemængde, Vinen til festen på Sankt Martins dag (ca. 1565-1568). Kun maleriets yderste højre del med den hellige Martin til hest har hidtil været kendt fra en kopi på Kunsthistorisches Museum i Wien. Værket, der var stærkt medtaget, blev efter en omfattende restaurering permanent ophængt på Museo del Prado.

Vinen til festen på Sankt Martins dag
Vinen til festen på Sankt Martins dag bliver dateret til mellem 1565 og 1568, olie på træ.
Af /Museo National del Prado, Madrid.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig