Louise Seidler var en tysk maler. Hun udførte først og fremmest portrætter, men også en række altertavler er kendt fra hendes hånd. Seidler blev som en af de første kvinder tildelt et stipendium til studier ved et tysk kunstakademi. Med sin senere ansættelse som museumskurator ved den storhertugelige malerisamling i Weimar blev hun den første kvinde til at beklæde et sådant embede. Hun færdedes i tidens kunstneriske og intellektuelle kredse med forbindelse til bl.a. Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schlegel, Caspar David Friedrich, Georg Friedrich Kersting og Bertel Thorvaldsen.
Louise Seidler
Faktaboks
Louise Caroline Sophie Seidler
- Født
- 15. maj 1786, Jena
- Død
- 7. oktober 1866, Weimar
Louise Seidlers uddannelse
Louise Seidler modtog sin tidlige kunstneriske uddannelse i Gotha hos billedhuggeren Friedrich Wilhelm Döll (1750–1816) og i Jena hos portrætmaleren Jacob Roux (1771-1830). I 1810 besluttede hun sig for en kunstnerisk løbebane og kopierede i Dresdens malerisamlinger. I 1811 videreuddannede hun sig hos bl.a. maleren Gerhard von Kügelgen i Dresden.
I den forbindelse fik Seidler nærmere kontakt til Goethe, som erkendte hendes talent. Han inviterede hende til Weimar, hvor hun udførte portrætter af flere betydningsfulde samtidige. Goethe overdrog hende desuden i 1816 at udføre en altertavle forestillende Der heilige Rochus efter udkast af tegneren Heinrich Meyer (1760-1832) til Rochuskapellet i Bingen.
München og Rom
Muliggjort ved et stipendium fra storhertug Carl August von Sachsen-Weimar-Eisenach (1757-1828) studerede Louise Seidler i perioden fra 1817 til 1818 ved Akademie der bildenden Künste i München. En forlængelse af stipendiet finansierede en rejse videre til Italien, hvor hun opholdt sig i fem år fra 1818 til 1823, først og fremmest i Rom. Hun boede på Monte Pincio, tilsluttede sig malergruppen Nazarenerne og fik desuden kontakt til Bertel Thorvaldsen. Ved en kunstudstilling i 1819 i Palazzo Cafarelli udstillede hun som ene kvinde blandt 61 mandlige udstillere. I 1822-1823 udførte hun sin vigtigste altertavle Maria mit den schlafende Kindes und drei Engeln (Schlossmuseum, Gotha).
Weimar
I 1823 vendte Louise Seidler tilbage til Tyskland og bosatte sig i Weimar, hvor hun gennem støtte fra den storhertugelige familie kunne etablere sig som selvstændig kunstner. I 1824 blev hun udnævnt til museumskurator for hertugens malerisamling for i 1835 at blive udnævnt til hofmaler. I 1863 begyndte Seidler nedskrivningen af sine erindringer, Erinnerungen Und Leben Der Malerin Louise Seidler. Bogen, der blev publiceret posthumt i 1875, er et vigtigt kulturhistorisk dokument.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.