Faktaboks

Louise Seidler

Louise Caroline Sophie Seidler

Født
15. maj 1786, Jena
Død
7. oktober 1866, Weimar
"Selvportræt"
Selvportræt fra 1844. Louise Seidler har portrætteret sig selv som 58-årig på et tidspunkt, hvor hun var hofmaler i Weimar og leder af hertugens kunstsamling. I denne periode rejste hun meget, ikke alene i Tyskland og Schweiz, men også til Paris, Wien og Prag. Hendes ansigt udstråler en egen karakterfasthed og selvsikkerhed.
Af .

Louise Seidler var en tysk maler. Hun udførte først og fremmest portrætter, men også en række altertavler er kendt fra hendes hånd. Seidler blev som en af de første kvinder tildelt et stipendium til studier ved et tysk kunstakademi. Med sin senere ansættelse som museumskurator ved den storhertugelige malerisamling i Weimar blev hun den første kvinde til at beklæde et sådant embede. Hun færdedes i tidens kunstneriske og intellektuelle kredse med forbindelse til bl.a. Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schlegel, Caspar David Friedrich, Georg Friedrich Kersting og Bertel Thorvaldsen.

Louise Seidlers uddannelse

Portræt af Fanny Caspers, maleri, 1819. Fanny (Franzisca) Caspers (1787-1835) kom til Rom som guvernante i 1818. Louise Seidler udførte portrættet i 1819. På maleriet ses Caspers stående foran en balustrade på en balkon med udsigt til Colosseums ruin og en kirke. Caspers selv er iført en renæssancelignende sort kjole med gyldne borter. På dette tidspunkt havde Fanny Caspers et kortvarigt romantisk forhold til Bertel Thorvaldsen og billedhuggeren indfandt sig ofte, når Caspers sad model. Hun blev senere, i 1823, gift i Wien og i 1937 testamenterede hendes efterkommere portrættet til Thorvaldsens Museum.

/Thorvaldsens Museum, København.

Louise Seidler modtog sin tidlige kunstneriske uddannelse i Gotha hos billedhuggeren Friedrich Wilhelm Döll (1750–1816) og i Jena hos portrætmaleren Jacob Roux (1771-1830). I 1810 besluttede hun sig for en kunstnerisk løbebane og kopierede i Dresdens malerisamlinger. I 1811 videreuddannede hun sig hos bl.a. maleren Gerhard von Kügelgen i Dresden.

I den forbindelse fik Seidler nærmere kontakt til Goethe, som erkendte hendes talent. Han inviterede hende til Weimar, hvor hun udførte portrætter af flere betydningsfulde samtidige. Goethe overdrog hende desuden i 1816 at udføre en altertavle forestillende Der heilige Rochus efter udkast af tegneren Heinrich Meyer (1760-1832) til Rochuskapellet i Bingen.

Der heilige Rochus, altertavle, 1816. Rochus drog ifølge legenden i begyndelsen af 1300-tallet på pilgrimsrejse til Rom, hvor han helbredte pestramte. Da han selv blev smittet med pest isolerede han sig i en hytte, hvor en hund bragte ham brød. Hans kult bredte sig i Tyskland fra 1400-tallet, hvor han blev skytshelgen mod pest og epidemier. Han afbildes ofte i pilgrimsdragt med hat, stav, flaske og taske med en hund liggende ved sine fødder.
/Rochuskapelle i Bingen.

München og Rom

Muliggjort ved et stipendium fra storhertug Carl August von Sachsen-Weimar-Eisenach (1757-1828) studerede Louise Seidler i perioden fra 1817 til 1818 ved Akademie der bildenden Künste i München. En forlængelse af stipendiet finansierede en rejse videre til Italien, hvor hun opholdt sig i fem år fra 1818 til 1823, først og fremmest i Rom. Hun boede på Monte Pincio, tilsluttede sig malergruppen Nazarenerne og fik desuden kontakt til Bertel Thorvaldsen. Ved en kunstudstilling i 1819 i Palazzo Cafarelli udstillede hun som ene kvinde blandt 61 mandlige udstillere. I 1822-1823 udførte hun sin vigtigste altertavle Maria mit den schlafende Kindes und drei Engeln (Schlossmuseum, Gotha).

Weimar

I 1823 vendte Louise Seidler tilbage til Tyskland og bosatte sig i Weimar, hvor hun gennem støtte fra den storhertugelige familie kunne etablere sig som selvstændig kunstner. I 1824 blev hun udnævnt til museumskurator for hertugens malerisamling for i 1835 at blive udnævnt til hofmaler. I 1863 begyndte Seidler nedskrivningen af sine erindringer, Erinnerungen Und Leben Der Malerin Louise Seidler. Bogen, der blev publiceret posthumt i 1875, er et vigtigt kulturhistorisk dokument.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig