Faktaboks

Lisbeth Wulff
Født
17. marts 1972, København

Lisbeth Wulff er en dansk skuespiller og manuskriptforfatter. Hendes karriere har spændt fra ny, europæisk dramatik til tv-satire. Som skuespiller er hun især en stærk skildrer af tidens moderne, intelligente kvinder og deres – ind imellem selvskabte – udfordringer.

Lisbeth Wulff er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1997. Hun slog hurtigt igennem på især mindre københavnske scener. Her gled hun ægte og ligetil ind i den tids nye, rå og direkte dramatik i roller som ofte kuldslåede kvinder, der ikke magtede eller havde styrken til at sige fra og stå ved sig selv. Mest fremtrædende som den gådefulde, sårbare Cate i Sarah Kanes BlastedCaféteatret i 2001.

Lisbeth Wulff og nutidens kvinder

Medvirkende i "Mens vi presser citronen"
Lisbeth Wulff var forfatter til miniserien Mens vi presser citronen. Her ses hun yderst til højre sammen med nogle af seriens øvrige medvirkende fra venstre: Rasmus Botoft, Ellen Hillingsø, Peter Sommer, der stod bag titelmelodien, og Lærke Winther.
Medvirkende i "Mens vi presser citronen"
Af /Ritzau Scanpix.

I en række tv-serier har Lisbeth Wulff med en meget præcis fornemmelse for tidsånden, og det præg den sætter på mennesker, tegnet en række kvinder, der er som taget ud af hverdagen. Som i DR serien Borgen (2010-2022), hvor hun spiller den fornuftige, men ofte lidt usynlige redaktionssekretær Pia på TV-nyhederne eller i DR serien Mens vi presser citronen (2015). Denne serie, som Lisbeth Wulff selv var forfatter til, handler om en madklub med tre par fra den kreative middelklasse, der krakelerer pinefuldt.

Mens vi presser citronen fungerer ligesom Lisbeth Wulffs og Ditte Hansens satireserie I hegnet som et spejl, der bliver holdt op foran samtiden. Det er en skarp og syrlig, men også menneskeligt morsom beskrivelse af hverdagen og de mange typer, der tegner den og skaber den: De modne, kulturforslugne veninder, mødrene der går lidt for meget op i børnenes skoledag eller de to kvindelige ledere, der taler og agerer som mændene altid har gjort.

Rytteriet

Mor og datter-forholdet tog Lisbeth Wulff under smertelig behandling i satireserien Rytteriet (2010-), hvor et fast indslag var telefonsamtalerne mellem hende selv som den tålmodige datter Trine og Bodil Jørgensen som den grænseløse og intimiderende mor. Alle samtalerne sluttede med et desperat "Du forstår ikke din egen mor". Det er også titlen på den bog, Lisbeth Wulff udgav i 2017 med 20 af samtalerne.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig