Joseph Beuys var en tysk billedkunstner. Han forsøgte i sit liv og sit værk at udvikle et nyt kunstbegreb, en "social plastik", der skulle omfatte mere end det gamle skulptur- og billedorienterede kunstbegreb.
Joseph Beuys ville så bevidst som muligt bringe velkendte, men væsensforskellige begreber og oplevelser sammen, fx magt og stemning. Bag hans kunstneriske virke lå en søgen efter det tabte "hele" menneske, i hvilket natur og kultur, myte og videnskab igen kan blive ét. Et centralt tema for ham var "ethvert menneske er kunstner" i betydningen: Du skaber dit eget liv, i samspil med omgivelserne.
Joseph Beuys blev uddannet på kunstakademiet i Düsseldorf 1947-51. I 1950'erne anvendte han især tegning til at udforske livsanskuelser; motiverne var kvindelige arketyper, bier, elsdyr og hjorte.
Ud fra tanken om, at en plastisk form ikke kun er et fysisk materiale, men også et åndeligt, grundlagde Beuys samtidig sin idé om en "social plastik", der udgår fra den grundlæggende modsætning mellem varme og kulde, evolution og stivnet tilstand, kreativitet og rationalitet. Modsætningerne omsatte han gennem materialer som fedt (varmeenergi), filt (isolation) og kobber (ledningsevne) i skulpturer og større environments.
Beuys var 1961-1972 professor ved kunstakademiet i Düsseldorf. I denne periode var han knyttet til Fluxus-bevægelsen og udførte sine rituelt prægede aktioner, fx Eurasien (København, 1966) og — med musik af den danske komponist Henning Christiansen — Hauptstrom (Darmstadt, 1967) og Eurasienstab (Wien, 1967). Hans alsidige virksomhed dokumenteres især af hans plakater (1953-1986), som meddeler udstillinger, aktioner, publikationer, film og koncerter.
Siden 1970'erne forsøgte Joseph Beuys at udvide sin teori om kunstnerens rolle og kreativitet til alle livsområder. Dette førte til mangfoldige politiske aktioner, og i 1971 oprettede han Organisation für direkte Demokratie, i 1974 Freie internationale Universität für Kreativität und interdisziplinäre Forschung.
I forbindelse med aktionen/installationen Honigpumpe am Arbeitsplatz på Documenta i Kassel 1974 førte han en direkte samtale med publikum; Honningpumpen (1974-1977) findes nu på Louisiana.
I 1980'erne overførte Joseph Beuys sine idéer fra social plastik til økologi, fx plantede han 1000 egetræer på Documenta 7 (1982) i Kassel: Stadtverwaldung statt Stadtverwaltung.
I Danmark fik Joseph Beuys gennem Arthur Köpcke stor betydning for bl.a. Eks-skolens kunstnere og senere for bl.a Claus Carstensen og Peter Bonde.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.