Arthur Köpcke

Faktaboks

Arthur Köpcke

Addi Köpcke

Født
26. november 1928, Hamburg, Tyskland
Død
20. oktober 1977, København

Artikelstart

Arthur Köpcke var en tysk-dansk billedkunstner. Den autodidakte Arthur Köpcke, der bosatte sig i Danmark 1958, blev en af de mest markante repræsentanter for den internationale Fluxusbevægelse i dansk kunst.

Sammen med sin danskfødte hustru, Aase (Tut) Larsen (1923-2002), åbnede han i København 1958 det legendariske Galerie Köpcke, der blev et brohoved for avantgardekunsten; her introducerede Köpcke kunstnere som Daniel Spoerri, Piero Manzoni og Niki de Saint-Phalle i Danmark. Men han drev ikke blot galleri; han var først og fremmest kunstner.

Arthur Köpckes talrige fantasifulde assemblager vidner bl.a. om hans blik for de æstetiske værdier i forbrugersamfundets skrot, fx Landlyst (1965, Louisiana), der er navngivet efter den havekoloni, hvor han boede en lang periode.

I overensstemmelse med Fluxusbevægelsens strategier yndede Köpcke tilfældighedsmetoder i den kunstneriske skabelsesproces og opfordrede gerne beskueren til at være medvirkende. Hyppigt indgår opfordringen "fill with own imagination" i hans tegneserieagtige rebusbilleder og i de rent konceptuelle værker, hvor sproget er et bærende element.

Ofte fremstår hans værk som en hybrid mellem det sproglige og det visuelle udtryk. Köpcke deltog aktivt i en række Fluxusaktioner, bl.a. i Nikolaj Kirke 1962, og hans kunst- og livsfilosofi præsenteres af ham selv i portrætfilmen En cigarets tid (1969).

Arthur Köpcke var medlem af Majudstillingen fra 1960 til 1968 og gæsteprofessor på Kunstakademiet i København 1973.

1983 stiftedes Arthur Köpckes Mindefond, der årlig uddeler et legat til en betydelig, eksperimenterende kunstner.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig