Honoré Daumier

Faktaboks

Honoré Daumier
født:
1808
død:
1879

Honoré Daumier. A travers les Ateliers. 1862. Statens Museum For Kunst, www.smk.dk.

.

Honoré Daumier. Don Quixote og Sancho Panza bag et træ. Udateret. Detailstudie til større tegning. Statens Museum For Kunst, www.smk.dk.

.

Honoré Daumier: Connaisseuren, ca. 1860-65.

.

Honoré Daumier, 1808-1879, fransk grafiker, maler og billedhugger. Honoré Daumier var søn af en glarmester, hvis anarkistiske idéer prægede ånden i hjemmet. Han fik sin kunstneriske uddannelse i 1820'erne, bl.a. på Académie Suisse, og han lærte sig de grafiske metoder, især den nyudviklede litografiske teknik.

I 1830'erne udfoldede han sit talent som satirisk tegner, først fra 1832 for bladet La Caricature, og da det blev lukket af den i 1835 indførte censur, fortsatte han ved tidsskriftet Le Charivari. Blandt hans satirer er karikaturer af den fedladne borgerkonge Ludvig-Filip, fremstillet som en pære.

Honoré Daumiers skildringer af kongens selvberigelse på folkets bekostning indbragte kunstneren en dom på et halvt års fængsel. Han fokuserede også på juristernes lemfældige forvaltning af den jordiske retfærdighed og på korrupte politikeres grådighed, fx i det berømte litografi Den lovgivende vom fra 1834.

Daumiers samfundskritiske holdninger fandt også udtryk i skulpturer og malerier. Han udførte bl.a. små bemalede portrætbuster med karikerende fremstillinger af politikere, således serien Parlamentarikerne (1832, Musée d'Orsay, Paris), eller personifikationer af almenmenneskelige laster og dårskaber, fx Afsky og Den listige (1830-32, Glyptoteket, København).

Honoré Daumier var ligeledes produktiv som maler, både i sin velkendte ironiske form og i en anden, mere ekspressiv socialrealistisk. Til den førstnævnte kategori hører Republikken (1848, Musée d'Orsay, Paris) og en lang række af malerier med emner fra Cervantes' Don Quixote, hvori Daumier selvironisk fokuserede på sin egen afmagt som ædel bekæmper af samfundslivets uretfærdigheder.

I den anden gruppe findes bl.a. værker som Tredjeklassesvogn (ca. 1856, Metropolitan Museum of Art, New York) og Vaskekonen (ca. 1863, Musée d'Orsay, Paris).

Læs mere om fransk kunst.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig