Selv om der denne gang var stort flertal i Folketinget for et ja til Maastricht-traktaten, stemte et lille flertal af danskerne imidlertid nej ved folkeafstemninger herom i 1992. Herefter var gode råd dyre. Politisk set kunne Danmark næppe alene blokere for den nye traktat. Derfor udarbejdede en række personer med nej-folk i SF i spidsen et såkaldt nationalt kompromis.
Det indebar, at SF var villig til at skifte fra at anbefale et nej til at anbefale et ja, hvis Danmark fik en række undtagelser til traktaten vedrørende den fælles mønt, forsvarssamarbejdet, retssamarbejdet og unionsborgerskabet. Danmark har efterfølgende haft folkeafstemninger om ophævelse af de tre første af EU-forbeholdene. Men danskerne har kun stemt ja til at ophæve forbeholdet angående forsvarssamarbejdet. Det skete tidligere i år.
Når det drejer sig om danskernes generelle holdning til EU, har den været overvejende positiv i de seneste årtier. Samtidig er der også en del, som er utilfredse med EU’s politik angående eksempelvis indførelsen af en EU-mindsteløn, regler om udstationering af arbejdskraft, kønskvoteregler for bestyrelser, regler eller mangel herpå om indholdet i fødevarer og lignende. Men samtidig har danskerne tilsyneladende svært ved at få øje på et alternativ til EU. Dansk EU-skepticisme giver sig derfor udtryk i form af en såkaldt blød skepticisme. Man er ikke skeptisk over for EU som sådan. Men man kan være skeptisk over for dele af EU-politikken.
De hårde EU-skeptikere, som vil ud af EU, befinder sig i dag både et stykke til højre og et stykke til venstre på den politiske højre-venstre skala. Enhedslisten går stadig officielt ind for udmeldelse af EU, og Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti har samme ønske. Det er dog i alle tilfælde et ønske, som de ønsker eksekveret på sigt.
Det store flertal af de politiske partier – og hele det politiske centrum-venstre og centrum-højre – ønsker imidlertid at blive i EU, hvilket reflekterer holdningen hos et flertal af danskerne. Det betyder som nævnt ikke, at de er tilfredse med alt i EU endsige alle de forslag, som kommer samme sted fra. Men det betyder, at de betragter EU som en politisk kamplads eller arena, hvor aktører kan strides og kompromiser indgås, som danskerne langt fra altid gouterer hundrede procent.
EU opfattes således i dag i hovedsagen som en politisk arena a la den, som eksisterer i Folketinget og i kommunalbestyrelserne rundt om i landet. Den rolle er ikke blevet mindre af, at EU er gået fra at være en vesteuropæisk klub til at være en paneuropæisk politisk kampplads bestående af 27 medlemslande.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.