Brindisi

Artikelstart

Brindisi, by på Adriaterhavskysten i Syditalien; 86.600 indb. (2012). Byen er hovedstad for provinsen af samme navn (1838 km2; 399.400 indb. (2013)). Den store og dybe, naturskabte handels- og trafikhavn er af fundamental betydning for byens økonomi, og biltrafikken fra Mellemeuropa til Grækenland går i vid udstrækning over Brindisi. I tilknytning til havnen er også jernbanetrafikken vigtig. Byen har olieraffinaderi, et par kraftvarmeværker samt en del mekanisk og kemisk industri (plast og medicin). Den indgår sammen med Bari og Taranto i en "industriel trekant".

I Brindisi ses nogle få rester af den messapiske og romerske by. Ved havnen var opstillet to 19 m høje marmorsøjler fra 200-t. e.Kr. Søjlerne, hvoraf kun den ene står tilbage, markerede Via Appias afslutning.

Historie

Brindisi blev formodentlig grundlagt af et folk fra Illyrien; den kom senere ofte i kamp med den græske koloni Tarant. I 244 f.Kr. erobrede romerne byen, som under navnet Brundisium blev en vigtig havn for Romerrigets ekspansion mod Orienten, og byen blev knyttet direkte til Rom med Via Appia.

Før år 300 blev byen sæde for en biskop, og den rige havneby blev efterstræbt af såvel krigeriske lensherrer som senere af saracenere. Efter normannernes erobring i 1071 fik Brindisi stor betydning som udskibningshavn for korsfarere. En økonomisk opblomstringstid fulgte, hvori et arsenal med skibsværft spillede en stor rolle. En kort periode omkring 1500 tilhørte byen Venezia og senere Spanien. I slutningen af 1700-t. erobrede Frankrig Brindisi, som i 1860 blev annekteret af Italien. Både under 1. og 2. Verdenskrig var store flådestyrker placeret her, og i nogle måneder i 1943-44 var Brindisi sæde for den italienske regering.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig