Markedsandel, forholdet i procent mellem afsætning (omsætning) af en virksomheds vare og den samlede afsætning (omsætning) på markedet. Markedsandele indgår ved beskrivelsen af de forskellige former for marked; således har en monopolist en markedsandel på 100%, og hver enkelt virksomhed under fuldkommen konkurrence en ubetydelig markedsandel. Markedsandele opgøres som regel for geografisk afgrænsede områder, oftest pr. land. Ifølge pris- og konkurrenceteorien medfører en stor markedsandel, at virksomheden kan tage en relativt højere pris for varen i kraft af mindre konkurrence og mindre priselasticitet. Beregninger af virksomhedens markedsandele er forbundet med problemer og usikkerhed; dels vil virksomhederne tilbageholde oplysninger herom, dels er markedet ofte ikke tilstrækkelig præcist defineret.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.