Gennem 1970'erne rejste Aka Høegh frem og tilbage mellem Grønland og Danmark. Hun var politisk aktiv sammen med andre kunstnere og unge fra både Grønland og Danmark, og hun formede venskaber med blandt andre sanger og musiker Trille og kunstner og forfatter Dea Trier Mørch.
Gennem musik, artikler, taler, udstillinger, digte, demonstrationer og genoplivningen af de gamle inuitiske aasivik (sommerlejre) diskuterede grønlandske unge grønlandsk identitet, selvstyre og selvstændighed for at bevidstgøre sig samt gøre oprør mod den danske kolonialisme.
Aka Høegh illustrerede i denne periode politiker og forfatter Aqqaluk Lynges digtsamling Tupigusullutik angalupput/Til hæder og ære (1982), som formulerede en skarp kritik af den danske kolonialisme i Grønland. Høegh illustrerede også rockbandet Sumes andet album Inuit Nunaat (1974). Bandet satte lyd og tekster til denne generations opgør og oprør.
Motivet på pladecoveret af Inuit Nunaat er et fjeld med ansigter, som er et genkommende motiv i Høeghs praksis. Det er på den ene side et motiv, som hun har haft med sig fra barnsben, hvor hun har fortalt, at hun kunne se ansigter i fjeldene omkring Qaqortoq. På den anden side er det en del af det livssyn, som Høegh bekender sig til, hvor alting er del af det levende og på den måde besjælet.
Aka Høegh er gift med fotograf Ivars Silis. Begge hendes børn, Inuk Silis Høegh og Bolatta Silis-Høegh (f. 1981), er også kunstnere.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.