Understyring. Ved neutral styring foretager hjulene en ren rulning langs dækkets omkreds, i den retning hjulene peger (sorte pile). Ved overstyring ruller baghjulene i en retning (røde pile), der danner en vinkel (skråløbsvinklen) i forhold til hjulets retning. Bilen drejer derfor omkring et drejningscentrum med mindre radius. Ved understyring bevirker forhjulenes skråløbsvinkel, at hjulene ruller udad i forhold til hjulets retning (blå pile); drejeradius bliver derfor større.

.

Understyring, det fænomen, at en bil i en kurve drejer mindre, end de styrende hjuls stilling betinger. Understyring kan skyldes, at bilens tyngdepunkt ligger foran det neutrale omdrejningspunkt. Derved vil forenden være tilbøjelig til at søge udad i en kurve, fordi dækkene vrides og ikke kører i helt samme retning, som hjulene peger.

Hjulophængningens konstruktion har også indflydelse på styrekarakteristikken.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig