Tale-høre-undervisning, specialundervisning af børn og voksne med sprogvanskeligheder, herunder bl.a. dysfasi, afasi, stammen, eller med stærkt nedsat hørelse eller døvhed; undervisningen varetages af audiologopæder eller tale-høre-pædagoger.

Tale-høre-undervisningen i Danmark går tilbage til 1800-t. og er blevet varetaget af bl.a. Statens Høreinstitutter, Statens Institutter for Talelidende og Statens Skoler for Døve og svært Tunghøre. Efter særforsorgens udlægning i 1980 til amter og kommuner benævntes institutionerne oftest Amternes tale- og høreinstitutter eller kommunikationscentre. Fra 2007 har de amtslige centre hørt under regionerne.

Efter udlægningen varetages tale-høre-undervisning af børn og unge i vid udstrækning i det almindelige undervisningssystem; dog undervises døve og svært hørehæmmede børn på specialskoler og specialundervisningscentre. Undervisningen omfatter bl.a. artikulation, mund-hånd-systemet og tegnsprog.

Den teknologiske udvikling på høreapparatområdet samt øget viden om tegnsprog har fået stadig større betydning for undervisningen af hørehæmmede og døve.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig