Quick time event er en teknik inden for computerspil, hvor spilleren under en sekvens modtager en grafisk prompt om hurtigt at trykke på en eller flere knapper. Tidligere har teknikken primært været anvendt som en mellemting mellem gameplay og cutscenes – til forudbestemte forløb med begrænset handlefrihed og enten-eller-udfald (succes eller fiasko).

Faktaboks

Etymologi

Udtrykket krediteres oftest til den japanske spiludvikler Yu Suzuki, der instruerede spillet Shenmue fra 1999.

Quick time events så dagens lys i 1980’ernes computerspil, hvoraf Dragon’s Lair (1983) af mange omtales som det første af sin slags. Her tillod teknikken nemlig større grafisk detaljerigdom, end det hidtil havde været muligt med datidens teknologi, fordi udviklerne kunne nøjes med at indlæse animationsfilm og simple prompts hver for sig. Men det har også affødt kritik i tidens løb, fordi den anvendelse i manges øjne nærmere udgjorde interaktive film end egentlige computerspil.

Narrativ brug af quick time events

Teknikken fik ny udbredelse med spillet Shenmue (1999), som anvendte quick time events under cutscenes fra gadekampe. Denne narrative anvendelse, hvor teknikken skaber interaktion i mere cinematiske sekvenser, er stadig udbredt, men står ikke længere alene.

For eksempel har den berømte spilserie God of War (siden 2005) anvendt teknikken til at understøtte og variere hack and slash-genrens action, ligesom spiludviklerne Telltale Games og Quantic Dream med stor succes har integreret quick time events i deres rollespil på både action- og dialogniveau. Her er formålet netop skabe indlevelse og moralsk tyngde, idet spilleren må træffe vanskelige beslutninger på ganske få sekunder.

Enkelte platforme har implementeret quick time events, der ikke involverer trykken på knapper, men derimod fysiske bevægelser registreret af den givne platform. Det er blandt andet tilfældet på konsollen Nintendo Wii fra forrige generation af konsoller.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig