I en performancebaseret psykologisk test producerer testpersonen en tekst eller andet materiale, fx en tegning. Dette står i modsætning til andre typer psykologiske tests, hvor testpersonen skal vælge mellem nogle fastlagte svarmuligheder. Materialet skal efterfølgende kategoriseres af testeren, og disse kategorier anvendes til at beskrive testpersonen.

Faktaboks

Etymologi

Ordet performance er engelsk og betyder i denne sammenhæng kunnen eller udføring.

Performancebaserede kognitive tests

Betegnelsen kan også bruges til at karakterisere en række kognitive tests, eksempelvis nogle af delprøverne i WAIS. Blandt disse delprøver tæller omtankeprøven, lighedsprøven og ordforrådsprøven:

  • ved omtankeprøven skal testpersonen finde den bedste forklaring på forskellige situationer
  • ved lighedsprøven skal testpersonen beskrive ligheden mellem to begreber
  • ved ordforrådsprøven skal testpersonen forklare, hvad forskellige ord betyder

Ved disse kognitive prøver scores (kategoriseres) besvarelsen på en enkelt dimension, nemlig efter hvor rigtigt svaret er. Det er således en test for maksimal kunnen (performance), hvor testpersonen skal prøve at vise sin bedste formåen.

Performancebaserede personlighedstests

De performancebaserede personlighedstests er dem, som tidligere ofte er blevet betegnet som projektive tests. I disse tests er der ikke nogen rigtige svar, men testpersonen skal svare med det, vedkommende finder er den bedste løsning på den stillede opgave. Det, der testes, er således ikke maksimal kunnen, men typisk kunnen.

Eksempler på sådanne tests er:

I tests, hvor testpersonen blot vælger mellem nogle svarmuligheder fx ved at erklære sig enig eller uenig i forskellige sætninger, er der ikke mulighed for at vide, hvorledes testpersonen er kommet frem til sit svar. Nogle psykologiske processer forbliver således ukendte. I performancebaserede tests, derimod, er det ofte mere tydeligt, hvilke psykologiske processer der har bevæget testpersonen.

Scoringssystemet

I performancebaserede tests er der indskudt et ekstra led, nemlig scoringsprocessen. Scoringssystemet og testerens færdighed i at anvende dette har betydning for testresultatet. Det er derfor, væsentligt at scoringssystemet hviler på omfattende relevant forskning, og uddannelse af testere bliver et vigtigt led.

Som en del af processen indgår undersøgelser af interraterreliabiliteten af scoringerne. Ved denne del af processen sammenligner man forskellige testeres kategorisering, altså scoring, af den samme testpersons resultater.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig