lufthavn

Lufthavn, større flyveplads, hvorfra der drives lufttrafik. I en lufthavn findes start- og landingsbaner for flyene samt et system af rullebaner (taxibaner) og flyparkeringsområder. Udformningen af disse med bl.a. længde og bredde samt sikkerhedsafstande til forhindringer er fastlagt i ICAOs normer. Endvidere findes flyveledelse med kontroltårn, brand- og redningstjeneste med specialkøretøjer og evt. både. ICAO stiller også krav til indflyvningslys og banelys, taxilys (blå) samt lys til markering af forhindringer (røde). Elektroniske hjælpemidler til navigation med forskellige former for luftfyr, radar og landingssystemer er helt nødvendige for flyvesikkerheden og ruteregulariteten, og flere former for radiokommunikation er i brug. Desuden er en pålidelig vejrtjeneste nødvendig for luftfarten.

Verdens største lufthavne efter passagertal (2011)
passagertal (mio.) starter og landinger (1000) fragt og post (1000 t)
1 Hartsfield (Atlanta, USA) 92,4 924 -
2 Beijing Capital (Kina) 78,7 533 1640
3 Heathrow (London, Storbritannien) 69,4 481 1569
4 O'Hare (Chicago, USA) 66,7 879 1312
5 Haneda (Tokyo, Japan) 62,6 - 873
6 Los Angeles (USA) 61,9 703 1696
7 Charles-de-Gaulle (Paris, Frankrig) 60,9 514 2300
8 Dallas-Fort Worth (USA) 57,8 647 -
9 Frankfurt am Main (Tyskland) 56,4 487 2215
10 Hong Kong 53,3 - 3977
11 Denver (USA) 52,8 629 -
12 Jakarta (Indonesien) 51,5 - -
13 Dubai 50,9 - 2194
14 Schiphol (Amsterdam, Holland) 49,8 437 1550
15 Madrid Barajas (Spanien) 49,7 429 -
København (Kastrup) 22,7 254 309
Kilde: Airports Council International/Københavns Lufthavne

Blandt de opgaver, der påhviler lufthavnen, er dirigering af flyene til parkering på standpladserne samt evt. losning og lastning, sikkerhedskontrol og ordenstjeneste (politi), ren- og vedligeholdelse af bygninger og anlæg, herunder baner og lysanlæg, bremsemåling, glatførebekæmpelse og snerydning, landskabspleje på lufthavnsområdet samt fjernelse af hindringer for lufttrafikken i og omkring lufthavnen, herunder bekæmpelse af fugle, der kan være til fare for luftfarten.

Udvikling

De tidlige fly var lette nok til at kunne starte fra fx en græsmark, men var til gengæld så vindfølsomme, at det var nødvendigt at kunne starte og lande fra alle retninger. Lufthavne bestod derfor af åbne områder med tilstødende hangarer og passagerfaciliteter. Efterhånden som flyene blev tungere, var det nødvendigt at anlægge særlige start- og landingsbaner — ofte tre eller fire i forskellige retninger. I dag er flyene så store og dermed så lidt følsomme over for sidevind, at man ofte nøjes med én bane placeret efter den fremherskende vindretning. Banernes dimensioner er øget i takt med flyenes størrelser; et stort passagerfly kan kræve en startbane med en længde på 4 km og en bredde på 60 m.

Faciliteter

Større lufthavnes hovedbygning vil ofte pga. national- eller lokalprestige være en markant arkitekttegnet terminal. Den rummer afgangshal med luftfartsselskabernes billetsalgssteder, ekspeditionspulte for passagererne og bagagehåndteringsmateriel. Der skal også være et opholdsområde for transitpassagerer med barer og restauranter, butikker med toldfrie varer samt skranker for sikkerhedscheck af passagerernes håndbagage. I en normalt særskilt del af terminalbygningen findes endvidere ankomsthallen for passagererne med paspolitiet og bagageudleveringsfunktionen samt toldskrankerne.

Danske lufthavnes passagertal (2013)
(1000)
København (Kastrup) 24.066
Billund 2829
Aalborg 1398
Århus (Tirstrup) 455
Karup 136
Bornholm 207
Esbjerg 106
Sønderborg 42
København (Roskilde) 28
Thisted 0,7
Kilde: Trafikstyrelsen

I hovedbygningen findes også normalt havnekontoret, der administrerer havnepolitiet og opkrævninger af flyenes startgebyr, lokaler for ophold og briefing af de flyvende besætninger samt kantiner for personalet.

Adskilt fra selve lufthavnsbygningen findes normalt i de større lufthavne området for ekspedition og håndtering af fragt. Endelig findes vedligeholdelses- og reparationshangarer for flyene samt den dertil hørende tekniske tjeneste med laboratorier, ingeniørkontorer og anden administration.

I Danmark er der (2014) otte lufthavne med rutetrafik (dog er Esbjerg ikke med i indenrigsnetværket), mens der på verdensplan findes over 38.000.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig