En isbryder for et bestemt farvand er kendetegnet ved at være tilstrækkeligt solidt bygget, have tilstrækkelig maskinkraft og tilstrækkelig bredde for det isfyldte farvand, som skal besejles, og for den størrelse skibe, som skal assisteres.
Jævn havis kan brydes ved, at isbryderen under jævn fart trykker isen ned under den skråtstillede forstævn og derved brækker isen med sin vægt. For at øge effekten kan isbryderen være udstyret med bovpropeller, der suger vandet under isen bort, eller den kan være udrustet med et anlæg, der blæser luft ind under isen.
I meget svær fast is, eller i isskruning, hvor isflager på højkant er presset sammen, kan isen ikke brydes under jævn fart. I sådanne tilfælde må isbryderen tage tilløb, men vil ofte stoppes op efter at have ramt isen, således at manøvren må gentages, indtil der skabes passage. Isbrydning under sådanne forhold kan være meget anstrengende for mandskabet og kræver stor erfaring for at give et godt resultat.
Til hjælp under vanskelige forhold, hvor isbryderen ligefrem sidder fast i isen, kan skibet være forsynet med trimtanke og kraftige pumper, der muliggør hurtig skiftning af ret store vandmængder fra side til side og fra den ene ende af skibet til den anden.
Som følge af klimatiske forhold findes de største isbrydere i Canada, USA, Rusland, Finland, Sverige og Danmark.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.