Handelskompagnier, selskaber, der i en række vesteuropæiske lande med særlige privilegier drev langdistancehandel og -søfart, først og fremmest i 1600- og 1700-t.
Handel med fjerne lande var en risikabel og kapitalkrævende forretning, og det var derfor naturligt, at flere købmænd fandt sammen og delte risikoen mellem sig, samtidig med at de opnåede direkte støtte fra de lokale myndigheder.
Samarbejdsformen fik særlig betydning efter de store opdagelsesrejser, der åbnede for handel og søfart på fremmede verdensdele med særlig vanskelige handelsforhold, og det blev derfor i datidens store vesteuropæiske handelsnationer, at handelskompagnier kom til at spille den største rolle. De blev dér et led i den merkantilistiske politik, der gik ud på med statens støtte at fremme handelen og skabe overskud på betalingsbalancen. Da denne politik blev forladt omkring 1800, blev handelskompagnierne efterhånden opløst eller omdannet til almindelige handelsselskaber og rederier uden særlige privilegier.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.