Ergonomi. Ergonomisk rigtig arbejdsplads ved pc'er. Der skal være god plads på tastaturbordet til at hvile det nederste af underarmen. Stolesædet er let skrånende.

.

Ergonomi, tværfaglig disciplin, som anvender medicinsk, psykologisk og teknisk teori, viden og erfaring til at forebygge skader forårsaget af selve arbejdet eller af miljøet på arbejdspladsen. I snævrere forstand forstås ved ergonomi ofte forebyggelse af skader i forbindelse med muskelarbejde ved uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, som kan medføre rygsmerter og muskelsmerter. Tunge løft, et højt arbejdstempo og ensformige arbejdsprocesser er hyppige årsager til disse lidelser. Specielt statisk muskelarbejde, hvor en gruppe muskler i længere tid holdes spændte, medfører ofte kroniske muskelsmerter. Det ses bl.a. hos syersker, ved samlebåndsarbejde eller ved skrivemaskine- og skærmterminalarbejde.

Faktaboks

Etymologi
Ordet ergonomi kommer af græsk ergon 'arbejde' og -nomi.

Instruktion i korrekt løfteteknik med brug af tilgængelige hjælpemidler, korrekte arbejdsstillinger, såvel siddende som stående, samt mulighed for pauser og evt. mulighed for vekslende arbejdsfunktioner er vigtige elementer i forebyggelsen af rygsygdomme og muskelsmerter.

Ergonomisk forskning og vejledning varetages på arbejdsmedicinske klinikker og af speciallæger i fx lunge-, hud-, gigtsygdomme og allergologi. Endvidere af psykologer, ergo- og fysioterapeuter, sygeplejersker, tekniske specialister samt af sygehusenes arbejdsmedicinske klinikker og bedriftssundhedstjenesten. Se også arbejdsbetingede sygdomme, arbejdsmedicin og erhvervssygdomme.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig