Bjergbane, fællesbetegnelse for tandhjuls-, tov- eller svævebane til transport ad stejle bjergskråninger, hvor stigningen er for stejl for traditionelle jernbaner (adhæsionsbaner). En traditionel jernbanes stigning er normalt 10-25‰. Banen Myrdal-Flåm i Norge er med sine 55‰ blandt de stejleste adhæsionsbaner i verden. Nærtrafikbaner som sporveje, S- og undergrundsbaner med lette elektriske tog er ofte anlagt med større stigninger.

Bjergbaner kan kun trafikeres af specielt materiel og er derfor isolerede fra andre baner. De har størst betydning i turist- og vintersportsområder. Betydelig regionaltrafik har Brünig-banen mellem Luzern og Interlaken i Schweiz; ca. 15 km af banens 75 km er tandhjulsbane. Kendte turistbjergbaner er Zugspitz-banen i Sydtyskland (tandhjulsbane til 2590 m.o.h., derfra svævebane til 2950 m.o.h.) og Jungfrau-banen i Schweiz (verdens højeste tandhjulsbane til 3454 m.o.h.). Se også svævebane, tandhjulsbane og tovbane.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig