Tovbane, funiculaire, jernbane, hvor vognene trækkes fra et stationært maskineri vha. et ståltov. Da tovbaner er uafhængige af adhæsionen mellem hjul og skinner, kan de køre på stigninger op til 800‰; de er sjældent længere end 1500 m, og kørehastigheden overstiger kun undtagelsesvis 10 km/h. Tovbaner benyttes til transport af personer og gods i bjergegne og uvejsomt terræn. Normalt trafikeres en tovbane af to vogne, der er forbundet gennem et træktov, sådan at den ene vogn kører opad, når den anden kører nedad. Træktovet er på banens øverste station ført over en tovskive med en diameter på flere meter og løber i øvrigt i føringsruller anbragt mellem skinnerne. Hastighedsregulering og standsning styres fra maskinstationen, mens fastholdelse af vognene ved tovbrud sker ved bremser anbragt på vognene. Banestrækningen er nu normalt anlagt enkeltsporet med en krydsningsstation på midten, hvor den opad- og den nedadkørende vogn passerer hinanden. Personvognene er som regel bygget i trappeform og kan sjældent medtage mere end 100 passagerer. Den første tovbane for offentlig trafik blev taget i brug 1862 i Lyon, Frankrig, og fra 1870'erne blev sådanne baner anlagt i en række lande.

Kabelsporvogne repræsenterer en speciel type tovbane, hvor vognene vha. gribere er koblet til et tov, der løber under gadeplan. Velkendt er cable cars, der kører i San Francisco, USA.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig