Fokus på bæredygtighed har igennem årene primært været rettet mod virksomhedernes egne processer. Dette ses som en naturlig konsekvens af, at virksomheden har kontrol over egne ressourcer, samt at virksomheden lovgivningsmæssigt primært er blevet presset af regler, der regulerer virksomhedens egen miljøbelastning samt egne arbejdsforhold.
Igennem de seneste år er fokus på at implementere bæredygighed i hele supply chain (forsyningskæden) vokset. Der er specielt tre forhold der har gjort sig gældende.
For det første er der kommet ny lovgivning som medfører, at virksomheder har brug for at koordinere med leverandører omkring eksempelvis rapportering af indholdsstoffer i de komponenter, som indkøbes. Ligeledes har diverse miljøstandarder i stigende grad indført krav og retningslinjer for håndtering af bæredygtighed i supply chains. Mange virksomheder forventer ligeledes en vækst i den fremtidige lovgivning og regulering af bæredygtighed i supply chain.
For det andet er virksomhederne og deres rolle i den bæredygtige omstilling kommet i fokus som et resultat af et voksende pres fra diverse interessenter. Kunder, forbruger, medier og egne medarbejdere stiller krav om etisk adfærd gennem alle led af de globale supply chains. Flere sager, der gennem de seneste år er kommet frem i dagspressen, har vist, at den etiske dimension ikke kender til snævre definition af ejerskab og virksomhedsgrænser. Det drejer sig eksempelvis om Nike og børnearbejde, Mattel og en sag om bly i maling, og selvmord blandt arbejderne på fabrikker der kontrolleres af Apple (Hartmann, 2021). Virksomheder har derfor i stigende grad fokus på at kunne identificere og reagere på potentielle risici omkring miljø og sociale forhold i alle led af de forsyningskæder som de indgår i.
Endelig er der nu flere og flere virksomheder (ikke mindst de danske), der ser egentlige grønne forretningsmodeller som en stor indtjeningsmulighed (Geissdoerfer et al., 2018). For at realisere ambitionen om grønne produkter, der kan vinde markedsandele, er det nødvendigt, at alle dele af produktet er grønt. Supply chain må derfor gentænkes med fokus på miljømæssig bæredygtighed i alle led. Den grønne vækst og værditilvækst på virksomhedens toplinje, er derfor nu også blevet en væsentlig motivationsfaktor for bæredygtighed i supply chain.
Sammenfattende kan der derfor konkluderes at de tre væsentligste forhold der motiverer virksomheder mod et øget supply chain fokus i tilgangen til bæredygtighed, er:
- Den lovgivende/regulerende.
- Den risikominimerende.
- Den økonomisk/indtjeningsmæssige.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.