V-motor, stempelmotor, hvis cylindre er anbragt i V-form, dvs. i en vinkel større end 0° og mindre end 180° i forhold til hinanden. Derved kan man lave en kort og dermed stiv krumptapaksel og en kort motor. Ulemperne kan være større produktionsomkostninger og vanskeligheder med at få balance i motoren.

De første V-motorer var tocylindrede, men omkring 1. Verdenskrig lancerede flere luksusmærker flercylindrede V-motorer. I 1932 fremstillede Ford en billig V8-motor, og i 1950 lykkedes det Lancia at fremstille en V6-motor i balance.

En kendt V8-motor i motorsportssammenhæng er Cosworth DFV V8, der er blevet produceret siden 1966, ofte i samarbejde med Ford. Siden 1970'erne har et stigende antal bilfabrikker produceret V-motorer; de almindeligste typer er V4 og V6. Desuden anvendes tocylindrede V-motorer i flere motorcykler.

Rolls-Royce udviklede under både 1. og 2. Verdenskrig V-motorer til fly, herunder Merlin – en V12 der bl.a. blev anvendt af jagerflyet Spitfire.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig