Lancia, italiensk bilmærke grundlagt 1906 af Vincenzo Lancia (1881-1937), der var tekniker og væddeløbskører for Fiat. Lancias konstruktioner var altid præget af teknisk nytænkning og høj kvalitet. I 1922 lancerede fabrikken Lambdamodellen, som indeholdt adskillige meget nye konstruktionstræk som selvbærende karosseri, uafhængig forhjulsaffjedring og motor med cylindrene anbragt i et snævert V. Disse træk blev karakteristiske for Lancias modeller indtil slutningen af 1950'erne, fx Aprilia fra 1937 og Aurelia fra 1950. Den industrielle udvikling vanskeliggjorde driften af en bilfabrik, som udelukkende byggede kvalitetsbiler i små serier, og pga. kapitalmangel solgte Lanciafamilien i 1955 sine aktier til Pesentikoncernen. Produktionen fortsatte efter de gamle retningslinjer med bl.a. de forhjulstrukne modeller Flavia og Fulvia. I 1969 blev Lancia overtaget af Fiat, der har udviklet Lancia som koncernens prestigemærke og forsøgt at fastholde et præg af innovativ teknisk tænkning og høj kvalitet. Lancia indtog 1969-92 en helt dominerende stilling inden for rallysporten med modellerne Fulvia, Stratos og Delta. I 2006 produceres fire Lancia-modeller: Ypsilon, Musa, Thesis og Phedra.