Folkedanse og klassisk ballet var en del af de europæiske indvandreres kulturelle bagage, da koloniseringen af det nordamerikanske kontinent i 1700-tallet for alvor tog fart. Mindre dansekompagnier turnerede i århundredets sidste del jævnlig mellem østkystens større byer med en blanding af pantomimer og dansenumre.

I 1800-tallets første halvdel kunne franske dansere præsentere et voksende amerikansk publikum for en række helt nye romantiske værker; fx dansede Mlle Celeste (Keppler, 1811-1882) i 1835 La Sylphide, og den amerikanske Mary Ann Lee (1823-1899) præsenterede i 1846 Giselle i Boston omgivet af sin lille amerikanske trup.

Borgerkrigen satte dog midlertidigt stop for import af europæiske dansere, og selvom New York i 1883 med Metropolitan Opera fik et operahus af international standard, var det ikke for at vise ballet. De folkelige music halls var scene for adskillige generationer af amerikansk uddannede balletdansere.

Det var også her, man fandt modern dance-pionerer som Loie Fuller, Isadora Duncan, Ruth St. Denis og Ted Shawn, og karakteristisk for dansen i USA i hele 1900-tallet er dette samspil mellem seriøsitet og showbiz. Da Broadways forlystelseskonge Florenz Ziegfeld (1869-1932) i 1907 engagerede danskeren Adeline Genée til det første af sine legendariske Follies, fik et større publikum atter øjnene op for klassisk ballet, hvilket bl.a. banede vejen for gæstespil af stjerner som Anna Pavlova og i 1916 af Serge Diaghilevs Ballets Russes.

Betydelige koreografer som Agnes de Mille og Jerome Robbins prægede i århundredets midte både de store balletkompagnier og Broadways musicals. Dansen spiller også en fremtrædende rolle i Hollywoods musicalfilm med bl.a. Ginger Rogers og Fred Astaire i 1930'erne, Gene Kelly i 1940'erne og 1950'erne og Bob Fosses koreografier i 1960'erne og 1970'erne.

Den moderne dans var rykket vestpå, da Denishawn-skolen i 1915 startede i Los Angeles. Den udforskning af dansens etniske rødder og formsprog, dette satte i gang, bredte sig siden over det meste af USA, ikke mindst i kraft af den rekruttering af dansere og koreografer fra universiteternes teater- og danseafdelinger, som har præget både den moderne, den postmoderne og den klassiske dans.

Martha Graham grundlagde sin School of Contemporary Dance i New York i 1926 og skabte sideløbende et koreografisk sprog, som har givet afsæt for moderne og postmoderne koreografer som Merce Cunningham, Paul Taylor, Alvin Ailey, Twyla Tharp mfl.

Den klassiske ballet fik sit fundament, da George Balanchine i 1933 åbnede School of American Ballet, som også blev grundlaget for hans stilskabende indsats med New York City Ballet, NYCB.

USA's andet store klassiske kompagni, American Ballet Theatre, grdl. 1940, er orienteret mod et internationalt repertoire af såvel klassiske som nye værker. Mens NYCB siden 1983 har haft danskeren Peter Martins som leder, præger en række andre markante tidligere Balanchinedansere store kompagnier som fx Dance Theatre of Harlem og San Francisco Ballet.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig