Transport- og Bygningsministeriet, blev oprettet som Transport- og Energiministeriet i marts 2005 efter at have heddet Trafik- og Energiministeriet i en periode. I november 2007 overdrog ministeriet energiområdet til det nyoprettede Klima- og Energiministerium. Med regeringen Lars Løkke Rasmussen overtog ministeriet i juni 2015 ressortansvaret for statens kontorejendomme og universitetsbygninger fra det tidligere Klima-, Energi- og Bygningsministerium og skiftede navn til Transport- og Bygningsministeriet. Ministeriet regulerer herefter rammevilkårene for byggeriet og byggebranchen. I 2016 skiftede ministeriet navn til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Ministeriet har på transportområdet det overordnede politiske ansvar for planlægning, anlæg, drift og vedligehold af infrastrukturen i Danmark. Det består af et departement samt en række styrelser, direktorater og andre institutioner.
Opgaverne inden for transportområdet omfatter veje og færdsel, de faste forbindelser, jernbane, kollektiv trafik (tog, bus og metro), havne og luftfart; endvidere opgaver vedrørende post, de danske kyster og transportforskning.
Styrelser og særlige myndigheder under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (2016)
- Banedanmark
- Vejdirektoratet
- Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
- Bygningsstyrelsen
- Færdselsstyrelsen
- Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
- Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
- Jernbanenævnet
- Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland
- Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne
Selskaber og virksomheder under Transport-, Bygnings og Boligministeriet (2016)
- Sund & Bælt Holding A/S (ejerandel 100 %)
- Bornholmstrafikken Holding A/S (ejerandel 100 %)
- PostNord AB (ejerandel 40 %)
- DSB (selvstændig virksomhed - ejerandel 100 %)
- Naviair (selvstændig virksomhed - ejerandel 100 %)
- Udviklingsselskabet By & Havn I/S (ejerandel 45 %)
- Metroselskabet I/S (ejerandel 41,7 %)
- Ring 3 Letbane I/S (ejerandel 40 %)
- Fjordforbindelsen Frederikssund (ejerandel 100 %)
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.