Storstrømsbroen

Storstrømsbroen set fra Orenæs

.

Sjælland, Falster og den mellemliggende Madnedø er forbundet med Masnedøbroen samt Storstrømsbroen, som åbnede i 1937, hvor Orehoved-Masnedø-færgen indstillede sin sejllads.

.

Storstrømsbroen blev et nyt vartegn for Vordingborg ved siden af Gåsetårnet, og den kendes især på de tre brobuer.

.

Broen er mere end 3 km lang, og regnes afstanden for jordarbejder på land med, er vi oppe på 7 km. Storstrømsbroen var den længste bro i Europa, da den blev bygget i 1930'erne.

.

Storstrømsbroen set fra Gråbense

.

Artikelstart

Storstrømsbroen, bro mellem Masnedø og Falster, åbnet for trafik i 1937. Indtil åbningen af Farøbroerne i 1985 var broen den eneste faste forbindelse mellem Sjælland og Falster. Broen overfører et enkelt jernbanespor, en smal vejbane på 5,6 m og en kombineret gang- og cykelsti.

Den største del af Storstrømsbroen består af ca. 60 m lange stålbjælkefag, mens der over sejlrenden er anvendt tre overliggende stålbuer med en spændvidde på hhv. 102 m, 136 m og 102 m. Med sin længde på 3210 m var Storstrømsbroen i næsten 30 år den længste bro i Europa, og den forblev den længste vej- og jernbanebro frem til færdiggørelsen af Storebæltsforbindelsens Vestbro.

Igangsætningen af brobyggeriet over Storstrømmen krævede en vis politisk snilde, idet flertallet af Rigsdagens medlemmer, der kom fra Jylland og Fyn, ikke var særlig interesserede i at bruge penge på denne bro.

Anlægsloven omfattede derfor både Storstrømsbroen og Oddesundbroen, og det blev yderligere bestemt, at brobyggeriet skulle benyttes til at rette op på den skæve handelsbalance over for England. Leveringen og montagen af den store ståloverbygning blev derfor uden licitation givet til et britisk firma.

Som for Lillebæltsbroens vedkommende viste den smalle vejbane sig hurtigt utidssvarende, hvorfor trafikudviklingen krævede en supplerende vejforbindelse mellem Sjælland og Falster. Næsten 50 år senere, i begyndelsen af 1980'erne, blev Farøbroerne derfor bygget.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig