SAE International, tidligere Society of Automotive Engineers, er en international organisation med hjemsted i Pennsylvania, USA. Det er den førende standardiseringsinstitution for transport herunder personbiler, flyvning og lastvogne.

Ved siden af standardisering uddanner SAE medarbejdere i transportbranchen med pt. (2023 tal) mere end 450 uddannelsesprogrammer, ligesom det har en omfattende certificering inden for transportfagene. SAE udgiver de anerkendte tidsskrifter Automotive Engineering International, Aerospace Engineering og Off Highway Engineering. Det driver en forening med mere end 128.000 medlemmer.

Udviklingen af standarder er opdelt i emnegrupper. For luftfart findes flere end 200 tekniske komitéer med mere end 12.000 eksperter, vejtransporten har 240 komitéer med mere end 10.000 eksperter, samt en tværgående gruppe om ”systems management” med 9 komitéer, hvor 1.000 eksperter deltager.

Af aktive standarder findes mere end 5.800 inden for luftfart, 3.300 inden for materialer til luftfart og 2.500 for vejtransport.

I modsætning til mange andre standardiseringsselskaber anvender SAE det amerikanske system for mål og vægt (United States customary units), mens flertallet anvender de metriske mål baseret på SI-systemet.

Kendte standarder

En global succes har SAE fået med sine standarder for smøreolier. Enhver servicestation sælger sine produkter ud fra SAE-numre ligesom bilfabrikkers manualer refererer til dem. Til eksempel er SAE 30 en universel motorolie.

En omdiskuteret standard var måling af bilers hestekræfter. Indtil omkring 1972 anvendtes SAE’s bruttoeffekt, men mange mente, at den gav et for generøst urealistisk resultat. Senere er standarden afløst af hestekræfter baseret på netto effekt.

Historie

SAE har sit udspring i den faglige forening for ingeniører inden for bilindustrien, Society of Automobile Engineers, startet i 1905 – i øvrigt med Henry Ford som vicepræsident. Foreningen samlede størsteparten af de amerikanske ingeniører og havde 1.800 medlemmer i 1916. Der var nu økonomi til fuldtidsansatte, og SAE begyndte at publicere et teknisk tidsskrift og en omfattende samling tekniske rapporter.

Da ingeniører med arbejde med flyvemaskiner, traktorer og skibe også havde behov for en organisation, ændres navnet Automobile til det mere universelle Automotive.

Antallet af medlemmer steg. Efter 1. Verdenskrigs afslutning rundede SAE 5.000 medlemmer delvis også takket være etablering af lokale sektioner. Efter 2. Verdenskrig fandtes sektioner i Brasilien, Kina, Indien, USSR, Rumænien og Ægypten. I 1980 rundede medlemstallet 35.000, i slutningen af 1990’erne nåede det op til 80.000 og i 2010 hele 120.000.

I 2006 ændredes navnet fra Society of Automotive Engineers til SAE International, for både at markere sine internationale aktiviteter, men også for at sikre, at industrien inden for luftfart blev dækket.

Udvikling af standarder startede i 1911, hvor den første standard publiceredes det følgende år. Over tid er der udviklet knap 50.000 standarder.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig