Det russiske jernbanenet er på ca. 86.000 km med sporvidden 1520 mm foruden 1116 km med sporvidde 1067 mm på Sakhalin. Sovjetunionen havde et jernbanenet på ca. 144.000 km. Sporvidden 1520 mm, der afviger lidt fra normalsporvidden, er valgt af strategiske grunde for at hindre en indtrængende fjende i at kunne anvende sit jernbanemateriel på de russiske baner; dette forhindrede dog ikke den tyske værnemagt i at ombygge dele af det sovjetiske jernbanenet til normalsporvidde under 2. Verdenskrig.

Den første russiske bane åbnedes i 1838 mellem Sankt Petersborg og Tsarskoje Selo (nu Pusjkin). Mest berømt er Den Transsibiriske Jernbane, der forbinder det europæiske Rusland med Vladivostok på Stillehavskysten. Ca. 19.000 km af det russiske jernbanenet er elektrificeret med 3 kV jævnspænding og ca. 19.500 km med 25 kV vekselspænding.

Efter sovjetstyrets sammenbrud er jernbanernes godstrafik aftaget mere end passagertrafikken. Væsentligst for passagertrafikken er linjen mellem Moskva og Sankt Petersborg, åbnet 1851. Selvom det russiske jernbanenet kun er ca. halvt så udstrakt som USA's, var godstransporten midt i 1990'erne af samme omfang, ca. 1600 mia. tonkilometer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig