Den Transsibiriske Jernbane

Den Transsibiriske Jernbane. Eksprestoget Kharkov-Vladivostok øst for Uralbjergene. Undervejs på den ugelange rejse skifter landskabet meget lidt; hele vejen går jernbanen gennem større eller mindre rydninger i verdens største nåleskov. Fotografi fra 1995.

.

Den Transsibiriske Jernbane. Eksprestoget Rossija gør ophold på stationen i Petrovsk-Zabajkalskij øst for Bajkalsøen, hvor lokalbefolkningen falbyder varme og kolde snacks til passagererne. Scenen minder meget om billeder fra ulandene og er et udtryk for den omfattende og dybe fattigdom, der i 1990'erne blev åbenlyst nærværende overalt i Rusland. Fotografi fra 1997.

.

Artikelstart

Den Transsibiriske Jernbane, over 9000 km lang jernbanelinje mellem Moskva og Vladivostok ved Stillehavet. Den blev anlagt som enkeltsporet bane 1891-1904 og gik da gennem Manchuriet via Harbin. Linjen Tjita-Khabarovsk-Vladivostok nord om Manchuriet og et manglende stykke syd om Bajkalsøen færdiggjordes i 1915. Før da var der om sommeren færgefart, om vinteren skinner hen over isen.

Jernbanen har og har haft stor betydning for Sibiriens befolkningsmæssige og industrielle udvikling, og der er blevet anlagt mange stikbaner mod nord og syd. Langt størstedelen af Sibiriens over 39 mio. indb. bor i områderne langs jernbanen. I 1989 åbnedes en parallel linje nord om Bajkalsøen; se BAM.

Banen er stærkt trafikeret, primært af tunge godstog, elektrificeret og dobbeltsporet; visse delstrækninger er endog firesporede. I den vestlige verden er Den Transsibiriske Jernbane mest kendt for sine eksprestog med 16-18 sovevogne og en spisevogn, som på en uge gennemkører en strækning, der går gennem syv tidszoner.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig