Rædselsrealisme er en lidt nedladende samlebetegnelse, der i dansk litteraturkritik og -historie undertiden anvendes om det sene 1800- og tidlige 1900-tals fiktionsprosa om den fremvoksende urbane arbejder- og underklasse.

Denne litteratur mødte i sin umiddelbare samtid hård kritik fra centrale skikkelser på den litterære venstrefløj, bl.a. den socialdemokratiske litteraturkritiker Julius Bomholt; en kritik der genfindes i 1970’ernes arbejderlitterære forskning.

Nyere studier har fremhævet motiviske og tematiske forbindelser mellem den historiske rædselsrealisme og det 21. århundredes danske klasseorienterede litteratur. Eksempler er Morten Pape, Anne-Cathrine Riebnitzsky, Thomas Korsgaard og Peder Frederik Jensen, der i dele af deres forfatterskaber skildrer økonomisk, socialt og kulturelt udmarvede miljøer.

Eksemplariske rædselsrealister

Ofte fremhævede eksempler på rædselsrealismen er Lauritz Petersens Gadens Roman (1896), Christian Bundgaards Proletarer (1907), C. Stauns (pseudonym for Lars Christian Poulsen) Proletardrengens Læreaar (1911) og Christian Gjerløvs Bundfald (1912). Et nyere udvalg af tekster kan tilgås i antologien Proletar: danske proletarromaner 1896-1912 (red. Arne Herløv Petersen) fra 2017.

Begrebet rædselsrealisme er endvidere tæt knyttet til Jakob Hansen, hvis debutroman En kritisk Tid (1897) skaffede ham tilnavnet rædselsrealisten. Hansen fremhæves ofte som illustrativ for rædselsrealismen som sådan grundet hans mørkrandede skildringer af undertrykte, lidelsesfulde og udsigtsløse liv ved samfundets bund.

Det er netop de karakteristika, der problematiseres i 1900-tallets venstreorienterede litteraturkritik og den senere forskning.

Arbejderlitteratur eller ej?

I værket Arbejderkultur afviser Julius Bomholt tekstkorpusset grundet dets ”Barmhjertigheds-Vemod”. Og til trods for at rædselsrealismen omkring år 1900 var den kvantitativt dominerende form for prosarepræsentation af proletariatet, afvises den som eksempel på ’rigtig’ arbejderlitteratur, grundet teksternes fravær af ideologisk tendens og politisk kampvilje.

Det samme forbehold udtrykkes i Dansk arbejderkultur (1982): ”Man kan sige, at disse forfattere ser mennesket som samfundsbestemt, hvorimod de midt i trøstesløsheden ikke har øje for, at det også – først og fremmest som organiseret klasse – er eller i hvert fald kan blive samfundsbestemmende”.

Andre studier argumenterer dog for rædselsrealismens politiske-kritiske gestus og funktion via den dens protesterende synliggørelse af forholdene for arbejderklassens fattige lag i det tidlige danske klassesamfund.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig