Prince of Persia er en amerikansk computerspilserie. Det første spil udkom i 1989 og var et 2D-platformspil udviklet af Jordan Mechner, der også er involveret i flere af de senere spil i serien. Prince of Persia præsenterede en eventyrverden inspireret af de mellemøstlige folkeeventyr i Tusind og en Nat, hvor titelfiguren skulle redde prinsessen fra den onde vesir, Jaffar.
Spillet blev kendt for sine dengang realistiske animationer af prinsens bevægelser, som blev udført på baggrund af filmoptagelser af Mechners bror. Usædvanlig var også spillets tidsstruktur: Spilleren havde præcis én time til at gennemføre spillet og redde prinsessen, hvis man ville undgå en sørgelig slutning.
Spillet fik flotte anmeldelser, men blev først en salgssucces efter genudgivelsen på flere platforme end Apple 2. Det samme skete for efterfølgeren, Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame i 1994, hvorefter det første forsøg på at bringe serien ind i 3D-grafik-æraen, Prince of Persia 3-D i 1999, blev en mindre fiasko.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.