Pierre Bonnard

Faktaboks

Pierre Bonnard
Født
1867
Død
1947

Artikelstart

Pierre Bonnard, 1867-1947, fransk maler og grafiker. Efter jurastudier ved Sorbonne i Paris blev Pierre Bonnard i slutningen af 1880'erne uddannet på École des beaux-arts og siden på Académie Julian.

Bonnard beundrede ved denne tid Paul Gauguins postimpressionistiske flademaleri og den dermed forbundne friere, ikke naturalistiske farvebehandling. I 1888 sluttede han sig til Gauguin i Bretagne og blev samme år medlem af den nystiftede gruppe Les Nabis, bestående af ligesindede unge Gauguin-beundrere: Paul Sérusier, Maurice Denis og Édouard Vuillard.

Men Pierre Bonnard blev aldrig nogen ortodoks eksponent for gruppens religiøst-symbolistiske videreførelse af Gauguins formsprog, syntetismen. Hans tilknytning til gruppen beroede mere på en overensstemmelse i den rent æstetiske udnyttelse af udtryksmidlerne.

Pierre Bonnards motivverden lå i umiddelbar forlængelse af impressionisternes, idet han mest malede parisiske bymiljøer, landskaber, interiører med bordscener og figurbilleder med kvindelig nøgenmodel i hverdagssituationer, fx liggende i badekarret.

Det blev kendetegnende for hans udtryksform, at han byggede motivet op i fladen med en stærk og intensivt vibrerende kolorit, der ophævede den traditionelle rumvirkning og smeltede motivets bestanddele sammen i en glødende, farvemættet, ornamental syntese.

Selvom Bonnard afviste symbolismens målsætninger, var han dog ofte præget af den i sin kunst. Ligesom Claude Monet kammede hans sansedyrkende maleri ofte over i det spirituelle: Hans modelbilleder kan synes aldeles visionært oversanselige, og hans landskaber kan forekomme gennemsyrede af panteistisk naturoplevelse.

Ved siden af sit virke som maler udfoldede Pierre Bonnard sig som plakatkunstner, bogillustrator, møbeldesigner mv.

Hans bogillustrationer til Paul Verlaines Parallèlement (1900) og Longos' Daphnis et Cloé (1902) blev skelsættende og indvarslede en ny æra på området. Af hans malerier kan karakteristiske eksempler ses på Glyptoteket i København, bl.a. Frokosten i haven, malet før 1914, og Spisestuen fra ca. 1925.

Læs mere om fransk kunst.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig