Patrick Nordström

Faktaboks

Patrick Nordström
Nationalitet
Svensk
Født
19. marts 1870, Höganäs
Død
12. december 1929, København
Virkested
Sverige og Danmark
Vase af Patrick Nordström
Licens: CC BY SA 3.0

Artikelstart

Patrick Nordström var en svensk keramiker, fra 1900 virksom i Danmark. Efter eksperimenter i eget værksted, var Patrick Nordström 1912-22 tilknyttet Den Kongelige Porcelainsfabrik, hvor han opbyggede fabrikkens stentøjsproduktion.

Patrick Nordström betragtes som en af de store pionerer i dansk kunstnerisk stenstøjsproduktion. Han lagde grunden til senere stentøjsproduktion i Skandinavien og skabte de glasurer hertil, som senere keramikere overtog og videreudviklede. Patrick Nordström arbejdede hele sit virke med unika-fremstillede værker og udviklede blandt andet gundestrup-, sung- og okseblodsglasuren på dansk grund. Inspireret af østasiatisk og fransk stentøj skabte han i sine værker en fornem balance mellem enkle former og rigt varierede, gerne matte glasurer af stor kunstnerisk kvalitet.

Patrick Nordström var i høj grad en mand med en international horisont. Han rejste fra fødebyen Höganäs på valsen i Europa straks efter, at han var uddannet som snedker og træbilledskærer som sin far (der findes et enkelt træskærerarbejde af ham i den lokale kirke). På sine rejser fik han interesse for anvendelsen af keramikglasurerne, man var begyndt at tage i anvendelse på værkstederne i Europas storbyer. Han blev på den måde inspireret til okseblodsglasuren under et ophold i Berlin og blandt andet til de såkaldte fugleæg-glasurer i Paris på det tidspunkt, hvor han arbejdede for verdensudstillingen i 1900. Han havde i den forbindelse også set stentøj fra Japan, som betog ham.

Han slog sig efter Paris-opholdet ned i Danmark med værksteder på Bakkegårds Allé på Frederiksberg, på Ålekistevej i Vanløse, på Den kongelige Porcelænsfabrik og i Islev ved Husum (ofte skrevet som ”Isle” på undersiden af krukkerne). Nordström lavede først lertøjsting, men skiftede gradvist over til stentøj frem mod 1910. Nordströms gennembrud med matte stentøjsglasurer efter de bedste franske forbilleder skete omkring 1911. Som kunsthistorikeren Merete Bodelsen har påvist, så fandt Nordström i Kunstindustrimuseets bibliotek tidsskriftet Art et Décoration fra oktober 1910, der indeholdt en epokegørende artikel. Den beskrev i detaljer keramikeren Jean-Joseph Carriès’ stentøjsteknikker, glasuropskrifter og brændingsmetoder, og med denne nye viden kunne Patrick Nordström eksperimentere videre med stentøjet i en dansk kontekst.

Nordströms arbejde på Den kongelige porcelænsfabrik

I 1912-1922 var Patrick Nordström leder af stentøjsafdelingen på Den Kongelige Porcelænsfabrik (i dag brandet som Royal Copenhagen, en del af Royal Scandinavia-koncernen). Direktøren for porcelænsfabrikken havde hørt om, at en Patrick Nordström derude i Vanløse var begyndt med at lave stentøj. Da det netop var noget, man også gerne ville i gang med på fabrikken, var det letteste simpelt hen at hyre Nordström som ansvarlig for udvikling af fabrikkens stentøjsglasurer. Der var ikke tale decideret serieproduktion af stentøj, højst om genbrug af formtyper som blevet drejet op med forskellige glasurer, som kunne falde meget forskelligt ud under brændingen i ovnen. Dermed kunne Nordström fortsætte den vedvarende eksperimenteren, som var hans keramiske ledetråd.

Patrick Nordström er repræsenteret på førende museer i Danmark, Sverige, USA og Frankrig.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig