Laos befolkning består officielt af 49 etniske grupper, men der findes på lokalt niveau en række underopdelinger af disse grupper. Den største etniske gruppe er lao, som udgør ca. 54% af befolkningen. Herefter følger hmong, der udgør ca. 10%, og tai ca. 3%.

Laos' seneste forfatning er fra 1991 og stadfæster kommunistpartiets ledende rolle i opbygningen og udviklingen af landet. Kommunistpartiet er det eneste tilladte parti, og generalsekretæren for partiet, Thongloun Sisoulith, er Laos' egentlige leder. Han er samtidig landets præsident.

Landets økonomi var i ruiner efter krigen og som følge af en økonomisk model inspireret af Sovjetunionen. I slutningen af 80'erne, nogenlunde samtidig og inspireret af Vietnam, begyndte Laos at liberalisere sin økonomi.

En række statsejede virksomheder blev privatiseret, og økonomien blev omdannet fra en planøkonomi med en stor statslig sektor til en socialistisk orienteret markedsøkonomi med en voksende privat sektor. I samme periode blev Laos gradvist mere internationalt integreret og blev i 1997 optaget i de Sydøstasiatiske landes sammenslutning, ASEAN. Siden har Laos oplevet økonomisk vækst, og det er lykkedes at løfte op mod 1/3 af befolkningen ud af absolut fattigdom, men landet er stadig et af de fattigste lande i Sydøstasien.

Op mod 70% af arbejdsstyrken er beskæftiget i landbrug. Der er i de fleste tilfælde tale om familiebaserede selvforsyningsbrug. Risproduktionen er særlig vigtig i de lavtliggende områder i det sydlige Laos, men der dyrkes også majs, grøntsager, jordnødder, kaffe, te, tobak m.m.

Eksport af teaktræ har traditionelt fyldt en del i landets økonomi, men skovarealerne er i dag kraftigt reduceret. Landet er rigt på mineraler og udvinder bl.a. sølv, kobber, tin og zink.

Mange familier lever af fiskeri langs Mekong-flodens bredder. Laos har et stort potentiale for udvikling af vandkraft på Mekong-floden og dens bifloder. Laos' industri er svagt udbygget, og infrastrukturen er mange steder stadig utilstrækkelig.

I 2021 åbnede landet en højhastighedsjernbane fra hovedstaden Vientiane til den kinesiske grænse. En stor del af jernbanen er finansieret af Kina. Den nye jernbane har øget mængden og hastigheden af varetransport gennem det uvejsomme bjergterræn i nord. Jernbanen og flodtransporten på Mekong udgør i dag landets to vigtigste hovedfærdselsårer.

Landets vigtigste importvarer er maskiner og udstyr, stålprodukter, gødskning, råmaterialer til beklædningsindustrien, olie og gas.

Vandkraft fra floderne leverer elektricitet til Thailand og er Laos' vigtigste eksportvare, efterfulgt af kobber, der primært eksporteres til Kina, tekstiler og træprodukter.

Thailand, Kina og Vietnam er Laos' vigtigste samhandelspartnere i den rækkefølge.

Kina er den største udenlandske investor i Laos, tæt fulgt af Vietnam.

Laos

Laos – folkeslag

Laos – forfatning

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig