I performanceværket Orsoq, der er opført adskillige gange siden 2005, lægger Kleemann sælspæk (orsoq) på kroppen. Hun smører det glinsende og olierende spæk hen over huden. Hun ”skærer” det ud af kroppen fra flere lag stof eller fra en papkasse med en ulu, der er en traditionel grønlandsk kniv, som oftest bliver brugt af kvinder til at flænse sæler og præparere indersiden af skindet.
"Det er sælspæk som metode, jeg er interesseret i", har Jessie Kleemann udtalt. Sælspæk er både en spise, men kan også fordærves og lugte. Grønlændere er blevet set ned på af danskere, fx på grund af deres deres madvaner, herunder orsoq. I kolonitiden var spæk og tran en vigtig handelsvare for Danmark og en af hovedgrundene bag koloniseringen af Grønland. Alle disse lag af betydninger er på spil i performancen Orsoq, hvor også publikums eget behag eller ubehag er i spil.
Kleemann inddrager ofte publikum, og med sin brug af genstande såsom orsoq, perler, skibskiks, plastikblomster, mel, plastik og tråd i sine performances, genforhandler hun vores forståelse af og forventninger til disse genstandes brug og betydninger.
En vigtig komponent i mange af Kleemanns performances er den nøgne krop; ikke en seksualiseret krop, men den krop, sårbarhed og nøgenhed vi alle bærer med os. Ligeledes trækker hun på maskedans (uaajeerneq) i både mimik og kropsprog, som af og til bevæger sig på grænsen mellem det absurde og groteske, mellem alvor og humor.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.