Som filosof står Francis Bacon på overgangen mellem renæssance og nyere tid. Hans videnskabelige forestillinger var præget af renæssancen, men til forskel fra denne plæderede han for en metodisk udforskning af naturen med det formål at muliggøre et udstrakt samarbejde imellem forskere og dermed at fremme videnskaben til gavn for menneskeheden. I utopiens form beskrev han dette samarbejde i bogen The New Atlantis (1624, trykt 1627).
I 1605 udkom The Advancement of Learning (Om videnskabens fremgang), hvori Bacon viser manglerne ved samtidens videnskab. 1620 udkom hovedværket Novum Organum (Det nye redskab), hvori han beskrev sin metode. Hovedtanken er, at udforskningen af natur og mennesker skal ske regelbundet, og at de samme regler skal anvendes ved formidling af den indvundne viden. Derved vil nye generationer af forskere umiddelbart kunne fortsætte, hvor forgængerne slap.
Under navnet Instauratio Magna (Den store begyndelse), en udvidet udgave der kom i 1623, fik værket en særlig betydning for de efterfølgende århundredes vidensanskuelse. I værkets indholdsoversigt grupperes alle fag og videnskaber i en systematisk orden baseret på menneskets tre "naturlige" færdigheder. Vores hukommelse (Memory), vores forstand (Reason) og vores fantasi (Imagination).
Fra hukommelsen stammer faget "History" (som rummer både menneskers historie og naturens historie). Fra fornuften stammer alle teoretiske fag, under et kaldt "Philosophy", og fra fantasien stammer alle kunstarter, kaldt "Poesie". Opdelingen fik i 1700-tallet grundlæggende betydning for Den Store Franske Encyklopædi og for de følgende århundreders forståelse af sammenhæng mellem videnskaber.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.