Brasília er Brasiliens hovedstad. Byen er anlagt i et tyndtbefolket savannelandskab (cerrado) på Goianohøjsletten i ca. 1.150 meters højde. Sammen med otte satellitbyer og i alt 2,79 millioner indbyggere (2013) har Brasília forfatningsmæssig særstatus som føderalt distrikt. Dette Distrito Federal optager et område på 5.800 km2, som blev taget fra delstaten Goiás ved byens indvielse i 1960.
Det vakte international opmærksomhed, da den brasilianske regering i 1957 besluttede at fratage den dynamiske storby Rio de Janeiro sin status som hovedstad og i stedet anlægge en ny på en øde slette i det indre af den tilbagestående delstat i det centrale Brasilien. Projektet havde dog været planlagt siden republikkens oprettelse i grundloven af 1891, primært for at stimulere koloniseringen af det indre Brasilien. Med udgangspunkt i Brasília blev landets løst forbundne regioner herefter knyttet bedre til hovedstaden ved anlæggelsen af et omfattende vejnet.
Brasílias grundplan forestiller en kæmpemæssig bue og pil — eller et jetfly. Bue og pil-symbolet forbinder landets indianske fortid med det moderne Brasilien. Den stramt anlagte byplan opdeler byen i sektorer for hhv. administration, handel, beboelse og industri. Inden for en radius af 50 km fra bykernen (officielt kaldet Plano Piloto) ligger satellitbyerne, og Plano Piloto adskiller sig skarpt fra dem.
I bykernen findes hovedsædet for alle føderale institutioner i landet, de udenlandske ambassader samt hovedsædet for mange nationale og transnationale industriselskaber og banker. Beboelseskvartererne med servicefaciliteter af høj standard huser funktionærer fra den højere middelklasse, mens satellitbyerne primært er sovebyer for arbejderne og de lavere funktionærer i Plano Piloto. De er tætbefolkede og har ringere udbygget infrastruktur. To af dem, Guará og Taguatinga, har udviklet en betydelig industri og handel. Det er karakteristisk for hele Distrito Federal, at det er planlagt med bilisme for øje. Bygningen af en metro, der bl.a. skulle forbinde satellitbyerne med Plano Piloto, blev indledt i 1992; de første linjer, i alt 32 km, blev indviet i 2001 efter flere forsinkelser.
Brasílias indbyggertal er stærkt voksende; hovedstaden har et rigt udbud af servicefaciliteter og uddannelsestilbud, bl.a. universitet.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.