Faktaboks

Anselm Feuerbach

Anselm Friedrich Feuerbach

Født
12. september 1829, Speyer, Tyskland
Død
4. januar 1880, Venedig, Italien
Selvportræt, 1873, olie på lærred.
/Alte Nationalgalerie, Berlin.

Anselm Feuerbach var en tysk maler. Kendetegnende for Feuerbachs maleri er en blanding af klassicisme og naturalisme. Han kan sammen med billedkunstnerne Arnold Böcklin og Hans von Marées indordnes under en løs betegnelse som Deutsch-Römer ('tysk-romer'). Fælles for disse kunstnere var deres vekslen mellem ophold i hjemlandet og ophold i Italien i en evig rastløs længsel efter det ene eller det andet. For dem alle gælder en udpræget grad af eklekticisme og en tilbøjelighed for det teatralske og melankolske.

Feuerbachs uddannelse

Anselm Feuerbach voksede op i et intellektuelt miljø og var præget af humanistiske idealer. Han blev uddannet i Düsseldorf, München, Antwerpen og Paris, hvor han især blev påvirket af den franske maler Thomas Couture, som han studere hos fra 1851-1854.

År i Italien og Rom

I årene 1855-1873 boede Anselm Feuerbach i Italien. I Rom lod han sig inspirere af antikken og af den italienske renæssancekunst, særligt af Rafael. Her forsøgte han at forny historiemaleriet ved stort anlagte historiske og mytologiske kompositioner, ofte med motiver fra den græske oldtid, fx Das Gastmahl des Plato ('Platons gæstebud') (1869, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe).

Ro og klarhed

"Paolo og Francesca"

Paolo og Francesca, 1864, olie på lærred. Feuerbach viser her, i en forfinet stil, Francesca da Rimini og hendes svoger Paolo Malatesta, hvis ulovlige kærlighed næres ved læsningen af fortællingen om en af ridderne af det runde bord, Lancelot, der elskede kong Arthurs hustru. Francescas ægtemand greb dem på fersk gerning og dræbte dem begge. Deres historie er kendt fra Dantes Den Guddommelige Komedie, hvor den findes i Helvedet, 2. kreds.

Af /Schack-Galerie, München..

Hans portrætter og særlig hans talrige portrætter af modellen Nanna Risi (1839-1900) udstråler en egen ophøjet ro og klarhed. Det samme gør sig gældende ved skildringerne af klassiske heltinder som Ifigenia eller Medea.

Feuerbach var i perioden 1873-1876 professor ved kunstakademiet i Wien, hvortil han i 1874 bl.a. udførte loftsmaleriet Sturz der Titanen ('Titanernes fald').

Eftermæle

Anselm Feuerbach ønskede ambitiøst at skabe en ophøjet kunst, men mødte kun ringe forståelse i sin samtid. Hans erindringsværk Ein Vermächtnis ('En arv'), der blev udgivet efter hans død i 1882, er et værdifuldt tidsdokument.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig