Faktaboks

Albert Mertz
Født
31. januar 1920, København
Død
30. december 1990, Slagelse

Albert Mertz var en dansk billedkunstner, hvis alsidige virke strakte sig fra figurativt maleri til konceptkunst og film. Hans kunst havde ofte det fællestræk, at den afspejlede en anarkistisk og humoristisk holdning til kunsten og kunstinstitutionen.

Mertz blev uddannet på Kunstakademiet i København 1936-1938, hvor han arbejdede med en naturalistisk udtryksform. Mødet med dadaismen i slutningen af 1930'erne fik afgørende betydning for hans holdning til og arbejde med en række kunstneriske medier. Det resulterede bl.a. i den første danske eksperimentalfilm, Flugten (1942, sammen med Jørgen Roos), der efterfulgtes af en lang række andre. Dette arbejde gav inspiration til collager og fotogrammer og eksperimenter med lyd, bevægelse, skrift o.a.

I 1947 blev Mertz medlem af sammenslutningen Linien II, og han genoptog arbejdet med maleri, hvis enkle formsprog og få kraftige farver skulle opfattes som tegn; 1952-1990 udstillede han i perioder som medlem af Den Frie Udstilling, og i slutningen af 1950'erne blev han tilknyttet Galerie Köpcke, hvor en række danske og udenlandske Fluxus- og neodadaistiske kunstnere samledes.

1962-1976 boede han i Frankrig, hvor han indledte arbejdet med sine karakteristiske rød-blå malerier, og fra 1980 udførte han s.m. Lawrence Weiner installationer i både Danmark og udlandet.

Mertz, der også var en aktiv skribent og kunstkritiker, var professor ved Kunstakademiet i København 1979-1990. Han modtog Eckersbergs Medalje 1964 og Thorvaldsens Medalje 1988. Blandt hans talrige udsmykningsopgaver var den seneste et gavlmaleri i Boltens Gård i København (1990).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig