Afrika - musik og dans, Musik og dans i Afrika er principielt et kollektivt anliggende, hvor alle deltager, omend de forskellige aldersgrupper og køn normalt udfylder hver deres plads, både hvad angår bevægelsesmønstre, instrumentanvendelse og sang. Udtryksformerne, der kan kanalisere følelser som vrede og glæde, spiller en væsentlig rolle i de ritus og ceremonier, der omgiver den enkeltes og samfundets liv: fødsel, indvielse, bryllup og død. Visse sange og danse har særlig tilknytning til arbejde og produktion; det kan være danse, hvori høst- eller jagtbevægelser bliver fremført i danseform, og det kan være sang og musik, som i kraft af en fælles rytmisk puls letter arbejdsbyrden. Desuden kan musik og dans bruges rent underholdende. Oftest vil den enkelte sang eller dans dog opfylde flere forskellige funktioner.
Det er almindeligt, at specialister fungerer som igangsættere, og i den traditionelle kultur, hvor musik og dans bygger på mundtlig overlevering, er specialisten normalt samfundets garant for, at ceremonien udføres korrekt. Igangsættere kan være mestertrommeslagere, det kan være de professionelle sanger-fortællere, der kendes under betegnelsen griot, eller det kan være særlig dygtige dansere. I den traditionelle kultur vil disse hverv som regel gå i arv inden for samme slægt. Derfor påhviler det familien eller klanen at forestå den langvarige uddannelse, der kræves af specialisterne, da der i almindelighed ikke findes nogen formaliseret indlæring i musik og dans. I nyere tid er en ændring af disse forhold dog begyndt at gøre sig gældende, navnlig i byerne. I musik- og dansesammenhæng skelnes mellem det nordlige Maghrebområde (se arabisk musik) og Afrika syd for Sahara, som igen inddeles i forskellige kulturelle regioner; hertil hører østkysten og Sudanområdet, der ligesom de nordlige dele er stærkt påvirket af arabisk kultur og musik.
Mangfoldigheden i den afrikanske musik syd for Sahara gør det svært at opstille en entydig definition af fælles musikalske træk, men visse kendetegn er almindeligt anerkendte. Rytme har en afgørende betydning for musikkens struktur. Polyrytmik, der fremkommer, når forskellige rytmer spilles samtidig, findes i forskellige grader, fra simpel to- mod tredeling til musikstykker, hvor et fletværk af forskellige stemmer med uens periodeinddeling end ikke har fælles begyndelsesslag, såkaldt polymetrik.
Anvendelsen af polyrytmik kan opfattes som rytmisk flerstemmighed, men også melodisk flerstemmighed er kendetegnende for musikken syd for Sahara. Flerstemmigheden opnås enten gennem en spørgsmål-svar opbygning, gennem sang i terts-, kvart- eller kvintintervaller eller gennem tilføjelse af en modstemme til fast tilbagevendende rytmiske og melodiske figurer (ostinater). Omvendt er korsang i de arabisk påvirkede områder enstemmig.
Den afrikanske musik bygger overvejende på femtoneskalaer (se pentatonik), mens der i Sahelområdet og på den afrikanske østkyst findes arabiske skalatyper. I 1900-t. er der sket en stærk påvirkning fra vestens dur- og moltonale musik.
Musikken bygges op af forholdsvis korte fraser, som gentages i cyklisk form. Gentagelsen er hjørnestenen i den musikalske struktur, og totalt fri improvisation er derfor sjælden. I stedet varieres over det flerstemmige, polyrytmiske mønster. Solisten kan enten tilføje modstemmer eller ændre figurerne, som dog ikke må miste deres genkendelighed. På samme måde varieres recitationen af historiske og dramaagtige fortællinger, og sangerens evne til at forandre inden for den kendte ramme skattes højt. Den menneskelige stemme spiller en helt afgørende rolle i næsten al musikalsk udfoldelse i Afrika, og dette er med til at understrege den nære sammenhæng mellem musik, sprog og kommunikation. Mange af de afrikanske sprog er tonale (dvs. at tonehøjden er betydningsgivende for de enkelte sproglyde), og derfor bruges især trommer til at gengive et talt udsagn, fx et ordsprog. Der er ikke tale om noget morsesystem, men om melodiske sproglyde. I størstedelen af Afrika synges en stavelse på hver tone, mens man i arabisk påvirkede områder udsmykker melodien med mange toner for hver stavelse. Jodlen og falsetsang forekommer fx i pygmæmusikken fra Den Demokratiske Republik Congo, men i langt den overvejende del af Afrika synges i de lave stemmeregistre.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.