I Ørsted Kirke er der kalkmalerier fra den unggotiske periode omkring 1275-1325. Malerierne er udført i koret.
De bevarede kalkmalerier er fragmenter af en udsmykning, som sandsynligvis har prydet alle kirkens vægge. I dansk sammenhæng er både motiverne og opbygningen af udsmykningen enestående.
På nordmuren er der en exceptionel scene af dommedag, som er malet spejlvendt i forhold til alle andre dommedagsscener. Her ses de fortabte på Kristi højre side, hvilket traditionelt viser den gode side, mens de frelste ses på hans venstre, typisk den onde side.
Dette synes at være bevidst og grundet i motivets placering på korets nordvæg, hvilket er meget usædvanligt at se på netop denne væg, så de frelste vises tættest på alteret.
De uidentificerede scener på østvæggen synes at gengive et ophængt broderet tekstil i samme tradition som Bayeux tapetet fra efter 1066.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.