Uddannelsessociologi, den gren af sociologien, der beskæftiger sig med uddannelse som samfundsinstitution. Uddannelsessociologien beskæftiger sig primært med uddannelse som formelt organiseret aktivitet i et moderne samfund: i skoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og i form af videreuddannelser, efteruddannelser mv. Den søger at forklare udviklingen i uddannelsesvæsen, uddannelsers samfundsmæssige funktioner og de sociale mekanismer, der præger systemerne. De vigtigste funktioner er socialisering, personlighedsdannelse og kvalificering både i generel forstand og specifikt i forhold til arbejdslivets kvalifikationskrav. Uddannelse betragtes hermed som en væsentlig kilde til oplysning og velstand for den enkelte og for samfundet som helhed.

En af grundlæggerne af uddannelsessociologi, Émile Durkheim, pegede på uddannelsens moralske dannelsesfunktion som grundlag for den organiske solidaritet i samfundet. Sociologen James S. Coleman gennemførte i 1960'erne en undersøgelse af en halv million skoleelevers læsefærdigheder i USA; undersøgelsen rettede opmærksomheden mod den etniske baggrunds betydning for uligheder i uddannelsessystemet. Uddannelsessociologi har også beskæftiget sig med det sociale liv internt i skoler og på uddannelsesinstitutioner, med bureaukratisering og professionalisering af undervisning og med demokratisering af uddannelsessystemer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig