Et af de første succesrige publikumsløb i Danmark var på Volk Mølle ved Randers i 1937. I det hele taget blev Randers Motor Sport efterkrigstidens mest toneangivende klub som arrangør af en stribe DM- og VM-løb og andre internationale løb.
I folkemunde blev motocross-løb kaldt bakkeløb, hvilket var logisk, når man tænker på, at andre former for tohjulede motorløb blev kørt på landeveje eller på lukkede flade baner som fx speedway.
Efter besættelsen 1940-1945 fik dansk motorcykelsport et stort boom. Flere motorcykelfabrikanter havde udviklet maskiner til militært brug i krigsårene, og det medførte langt bedre, billigere og hurtigere motorcykler.
Allerede i 1947 havde Danmarks Motor Union over 7.000 medlemmer fordelt på 60 klubber og fire landsdelsunioner. Trods et år med kraftige benzinrationeringer omkring 1947-1948, var der i 1950-1951 omkring 60 baner i Danmark, hvor der blev kørt bakkeløb, speedway, græs- og jordbaneløb.
Ud over Volk Mølle skrev baner som Fuglsang-banen ved Løgumkloster, Nisseringen ved Næstved, Korskro-banen ved Esbjerg og Roskilde Ring sig ind i bevidstheden hos danske motorsportsfans.
I begyndelsen af 1950'erne blev bakkeløbne efterhånden overhalet af en ny løbsform, som var udviklet i England og Sverige. Det var motocross som, modsat bakkeløbene, havde en samlet start med et stort antal kørere. Det gav nogle langt mere spændende løb for både kørere og tilskuere. Den nye form fordrede en større organisation hos de arrangerende klubber, fordi der skulle være flere officials til at tælle omgange og beregne korrekte resultater.
Denne periodes danske profiler var kørere som Svend Åge Engstrøm, Ejvind Hansen, Mogens Rasmussen, og senere brødrene Arne og Søren Lodal.
Verdensmesterskaberne har eksisteret siden 1957. Der har været flere formater og klasser, men siden årtusindeskiftet køres i tre klasser, MXGP (500cc), MX2 (250cc) og kvindernes WMX, mens europamesterskaberne køres i EMX 250 og EMX 125.
Hvert mesterskab afgøres i en årlig grandprixserie med over 20 afdelinger i mange lande med stor publikumsinteresse, millionsponsorater og global tv-dækning.
Belgien er verdens førende motocross-nation.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.