En udrykningskorridor er en metode til at sikre fremkommelighed for udrykningskøretøjer i forbindelse med uheld på motorveje, hvor der kan opstå køkørsel og meget tæt trafik.

Udrykningskorridorer i Tyskland

Udrykningskorridorer er et relativt nyt koncept i Danmark. Det har været testet på Fyn siden 2018 og i Københavnsområdet fra 2023. Konceptet er inspireret fra blandt andet Tyskland, hvor det går under navnet Rettungsgasse og er en lovpligtig foranstaltning på motorvejsnettet.

En udrykningskorridor kendetegnes ved, at der åbnes op for kørsel med udrykningskøretøjer mellem de to yderste vognbaner. Bilisterne i venstre vognbane trækker så langt til venstre som muligt, gerne ud over kantlinjen. Bilister i de øvrige vognbaner trækker til højre. På den måde åbnes der et spor, hvori udrykningskøretøjer kan passere sikkert og hurtigt.

Udbredelse i Danmark

De første forsøg i Danmark blev foretaget på Fynske Motorvej i 2018. Siden 2020 har metoden været fast praksis blandt beredskabsaktørerne i Region Sjælland. I 2023 blev der startet en test blandt beredskabsaktørerne i Københavns- og Københavns Vestegns politikredse.

Efter forsøget på Fyn anbefalede Vejdirektoratet, at der blev indført en national standard.

Ved udrykningskørsel i nødsporet er der risiko for, at en havareret bil spærrer kørebanen, der er øget risiko for punktering, da kørebanen ikke er egnet til kørsel i høj fart, og der er forøget risiko for kollisioner med andre køretøjer.

Litteratur

  • Rettungsgasse, Bericht des Rechnungshofes, 2014
  • Hurtigere håndtering af uheld, Vejdirektoratet, januar 2020

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig