tryllekunstner

Tryllekunstner.

.

Artikelstart

Tryllekunstner, illusionist, artist, der udfører illusionsnumre, hvor det, tilskuerne synes at opleve, ikke svarer til, hvad der faktisk foregår. Tryllekunster, der primært bygger på behændighed med fx spillekort eller mønter, kaldes manipulationer, mens man taler om illusioner, når der benyttes større rekvisitter. I begge tilfælde spiller tryllekunstnerens personlighed og evne til at bortlede tilskuernes opmærksomhed fra det, der egentlig foregår, en vigtig rolle.

Det at trylle for et publikum var kendt i det gamle Egypten. I et gravkammer i Bani-Hasan i Egypten findes et billede af det såkaldte bægertrick, som går ud på, at tryllekunstneren flytter en kugle rundt mellem tre bægre, uden at tilskueren er i stand til at følge med. En papyrus fra ca. 1700 f.Kr. omtaler tryllekunstneren Dedi, som halshuggede en gås og satte hovedet på den igen, hvorefter den levede videre. Tilsvarende numre har været vist helt frem til nyere tid.

I de indiske fortællinger i Jataka hører man om det legendariske rebtrick, som indledes ved, at et mangotræ tilsyneladende vokser frem af en nød: Et reb kastes op i luften og synes at lægge sig om en af grenene øverst i træet, hvorefter en assistent kravler op ad rebet og forsvinder i træet. Hans afhuggede lemmer falder til jorden, hvor troldmanden sætter dem sammen til en krop, som stænkes med vand og gøres levende. Rebtricket er i moderne tid udført på en scene af Howard Thurston (1869-1936), men betragtes som umuligt at udføre i det fri.

I antikken kendtes tryllekunster som gadeunderholdning, og Seneca d.æ. omtaler 3 f.Kr. bægertricket. Fra 1100-t. dukker der tryllekunstnere op blandt de omrejsende gøglere, som bl.a. optrådte på markedspladser. Isac Fawkes (d. 1731) optrådte i begyndelsen af 1700-t. på St. Bartholomew Fair, hvor han siges at have fået et æbletræ til at blomstre og bære frugt på mindre end et minut. Senere i samme århundrede blev tryllekunst sceneunderholdning, ofte med deltagelse af et medium eller en hypnotiseret person.

Giuseppe Pinetti (1750-ca. 1800) var en af de første, der optrådte med tankelæsning. På scenen havde han et medium, der udklædt som tyrk besvarede spørgsmål ved at ringe med en klokke. Philadelphus Philadelphia (egl. Jacob Meyer, 1735-95) fremtryllede "fantomer" i røg, hvortil han benyttede en laterna magica.

I 1845 åbnede Jean-Eugène Robert-Houdin sine "Soirées Fantastiques" i Paris. Han betragtes som grundlægger af den moderne magi, bl.a. på grund af sin bog Les Secrets de la prestidigitation et de la magie (1868).

Tryllekunst indlagt i dramatiske sketcher blev vist af John Nevil Maskelyne, bl.a. i The Egyptian Hall i London, og i 1900-t. blev tryllekunst vist som led i store magiske shows. Dante (egl. Harry Alvin Jansen, 1882-1955) var født i København, men flyttede som seksårig med sine forældre til USA. Hans show, "Sim-Sala-Bim", var en blanding af manipulation og illusion, der blev præsenteret i revyform. Et af hans hovednumre var "Den oversavede dame". I nyeste tid har David Copperfield (egl. David Kotkin, f. 1956) formået at udnytte de muligheder, der ligger i tv-mediet, til at vise illusioner og nå ud til et millionpublikum. Tryllekunst dyrkes på et mere beskedent niveau af talrige amatørtryllekunstnere.

En sammenslutning af tryllekunstnere, The Magic Circle, blev grundlagt i 1905 med hovedsæde i London.

Se også magi.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig