Statussymbol, ydre ting, som mennesker omgiver sig med, og som opfattes eller ønskes opfattet som tegn på speciel social status. I sociologien har begrebet rødder tilbage til studier foretaget af T. Veblen og er fremlagt i bogen Theory of the Leisure Class (1899), hvor han benytter udtrykket iøjnefaldende konsumption (conspicuous consumption). I begyndelsen af 1900-t. demonstrerede G. Simmel, hvordan mennesker i storbyen brugte ting, bl.a. moden, for at skille sig ud og demonstrere særegenhed i en ellers mere og mere konform verden. Senere har den franske sociolog Pierre Bourdieu vist, hvordan mennesker gennem smag udtrykker statusforskelle i samfundet, og hvorledes fx et hjems indretning, møbler, bilen, tøjet og den type kunst og kultur, man foretrækker, kan signalere klasseposition og social status. Se også konsumption, livsstil og social status.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.