Overstyring, det fænomen, at en bil i en kurve drejer mere, end forhjulenes styreudslag betinger.
Flere typer af uafhængig baghjulsaffjedring medfører, at baghjulene under affjedringsbevægelsen giver et lille styreudslag. Har hjulene positiv camber, vil dette styreudslag almindeligvis medføre, at bagenden svinger udad i kurven. En anden årsag kan være, at bagdækkenes skråløbsvinkel (vinklen mellem hjulets retning og køreretningen) er større end fordækkenes, fx pga. en uhensigtsmæssig vægtfordeling med stor vægt bag i bilen.
Overstyringstendenser kan være farlige ved høj hastighed, men man kan i nogen grad kompensere for dem ved at have højere dæktryk i bagdækkene end i fordækkene eller ved at montere en krængningsstabilisator ved forhjulsaffjedringen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.